چکیده:
پژوهش حاضر پدیدارنگاری و از انواع پژوهشهای کیفی است که بر اساس تجارب زیسته دیگران به وارسی و واکاوی پدیده ها می پردازد. شرکتکنندگان این پژوهش 15 نفر از مدیران مدارس ابتدایی استان البرز میباشندکه به صورت هدفمند انتخاب شدند. در این مطالعه، با توجه به هدف تحقیق، نوع و ماهیت سؤالات پژوهش، از ابزار مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته استفاده شده است. کلیه مصاحبهها پس از معرفی اهدافِ پژوهش به مصاحبه شوندگان، ضبط و بلافاصله تایپ شد و تا اشباع دادهها ادامه یافت. میانگین مدت هر مصاحبه حدود 50 دقیقه بود. برای تحلیل دادهها از رویکرد توصیفی- تحلیلی با استفاده از کدگذاری در دو سطح باز و محوری استفاده شده است. در این پژوهش 4 سؤال اصلی و چند سؤال فرعی در جریان مصاحبه جهت تعمیق اطلاعات مطرح شد. جهت کدگذاری مصاحبهها از نرم افزار ATLAS.ti 7 استفاده شد. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع داده ها ادامه یافت. علاوه بر کدگذار از بازنگری توسط اساتید فن و افراد متخصص نیز استفاده شد. در مجموع 362 کد استخراج شد که پس از حذف کدهای مشابه به 52 کد تقلیل یافت که در 13 مؤلفه، 6 مقوله و در نهایت 3 بعد اصلی (معلم، مدیر و محیط یادگیری) دسته بندی شدند. نتایج حاکی از این است که اجرای با کیفیت ابعاد و مؤلفههای استخراج شده در این پژوهش موجب بهرهوری فرآیند یاددهی_ یادگیری میشود.
خلاصه ماشینی:
European foundation for quality management براي مديريت ، خصوصا رهبري برنامه درسي در بين مديران مدارس بحث کرده اند(٢٠١٥,Hayat) و مديريت اجراي برنامه درسي را يک کار تخصصي دانسته و لازم ديده اند که مديران آموزش هاي لازم در اين رابطه را ببينند که اين مهم ، نياز به شناسايي مؤلفه هاي اجراي برنامه درسي در مدارس ، در جهت کسب آموزش هاي تخصصي و کيفيت بخشي به اجراي آن ها، دارد، که از آن جمله اند: نتايج پژوهش (٢٠١٥ ,Amin Khandaghi &Zarghani ) تحت عنوان غفلت از دانش عملي معلمان ، عامل شکاف ميان نظر و عمل در اجراي برنامه درسي، اذعان ميدارد که اجراي برنامه درسي در کشور ما با مشکل روبرو است و پس از تدوين برنامه درسي ملي اين مشکل نمود بيشتري يافته است .
Maleki et al) تحت عنوان رهبري معلم در اجراي برنامه درسي؛ چالش ها و فرصت ها؛ (٢٠٠٣ ,Coleman)، ( &Earley ٢٠٠٤ ,Bubb) ؛ (١٩٩٢ ,Bonstingle) ؛ (١٩٨٦ ,Weil &Joyce ) ؛ ( ,Byrnes ١٩٩٢) ؛ (١٩٩٤ ,Fields) ؛ (٢٠١٣ ,Hargreaves &Fullan ) حاکي از اينست که اجراي برنامه درسي در مدرسه با چالش هايي روبرو است و راهکار رفع اين چالش را، ايجاد اجتماع يادگيري حرفه اي در مدرسه (مديريت دانش ) دانسته اند؛ که اين مهم ، اثربخشي معلمان در اجراي برنامه درسي را در پي خواهد داشت و کيفيت را در آموزش محقق خواهد کرد.