چکیده:
برای اطمینان از پیادهسازی موفق سیستم مدیریت دانش، قبل از اجرا باید یک راهبرد مناسب جهت مدیریت دانش انتخاب گردد. با توجه به پویایی دانش در سازمان، راهبرد انتخابی نیز باید از پویایی برخوردار باشد. پژوهش حاضر در تلاش است با استفاده از رویکرد پویا در راهبردسازی مدیریت دانش، راهبرد مناسبی جهت مدیریت دانش در یک آزمایشگاه پژوهشی- صنعتی بصورت طیفی از کدگذاری تا شخصیسازی، تدوین نماید. در ابتدا با مرور مبانی نظری، مهمترین عوامل سازمانی تأثیرگذار بر راهبردسازی مدیریت دانش از الگوهای مفهومی موجود استخراج شد که عبارتند از: فرهنگ سازمان، راهبرد کسب و کار، ساختار سازمان، وضعیت فرآیندهای خلق دانش سازمان، راهبرد منابع انسانی و میزان بلوغ نظام فناوری اطلاعات. بدین منظور در اولین گام به تعیین محدوده راهبرد کلان مدیریت دانش بر طیفی از کدگذاری تا شخصیسازی پرداخته شد. در گام بعدی، با سنجش وضعیت فرآیندهای خلق دانش الگوی نوناکا در آزمایشگاه، راهبرد نهایی با هدف ایجاد تعادل میان دانش ضمنی و آشکار سازمان انتخاب گردید. این موضوع باعث میشود، راهبرد انتخابی در زمره راهبردهای پویای مدیریت دانش قرار گیرد. جامعه آماری پژوهش شامل دو دسته کارکنان و همچنین مدیران رده-های مختلف آزمایشگاه بود. بر اساس نتیجههای بدست آمده از پژوهش، راهبرد شخصیسازی به عنوان راهبرد اصلی و راهبرد کدگذاری به عنوان راهبرد فرعی و مکمل، جهت مدیریت دانش در آزمایشگاه شناخته شدند.
Selecting an appropriate knowledge management strategy ensures that knowledge management system will be implemented successfully. Considering organizational factors and the dynamic nature of knowledge in organization, there is a need for choosing a dynamic knowledge management strategy. This study tries to select a knowledge management strategy in a research-industrial lab by focusing on dynamic approach to knowledge management strategizing. To this end, the most important factors affecting knowledge management strategizing are extracted from the related literature. The factors include organizational culture, business strategy, organizational structure, organizational knowledge level, human resources strategy, and the maturity of information technology system. By analyzing organizational culture, business strategy and organizational structure, the boundaries of the codification and personalization of knowledge management strategy are determined. Then, by measuring the level of knowledge creation processes according to Nonaka's model in the lab and evaluating the current human resources strategy and information technology, the final strategy is selected in order to balance the organization's tacit and explicit knowledge. Thus, the selected strategy is a dynamic knowledge management strategy. The results show that personalization strategy is the main and codification strategy is the complimentary strategy in the lab.