چکیده:
پژوهشهای زیادی در دهة اخیر، تأثیر هوش هیجانی بر متغیرهای مختلف را بررسی کردهاند. در این میان تنها پژوهشهای معدودی به بررسی تأثیر هوش هیجانی بر یادگیری سازمانی (به عنوان عامل مهم ایجاد تحول و سازگاری با محیط) پرداختهاند و همچنین ارتباط هر سه متغیر هوش هیجانی، یادگیری سازمانی و فرهنگ سازمانی مورد بررسی قرار نگرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط سه متغیر یاد شده در یک سازمان انفورماتیک دولتی انجام شد. به این منظور مدل مفهومی و فرضیههای پژوهش بر اساس مطالعات کتابخانهای طراحی گردید. برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. نمونه آماری مورد بررسی، 120 نفر از کارکنان سازمان مورد بررسی بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل 8.8، انجام شد. یافتههای پژوهش نشان دادند که هوش هیجانی بر یادگیری سازمانی تأثیر مستقیم ندارد، اما به طور غیرمستقیم از طریق فرهنگ سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین پژوهش حاضر، یک مدل مفهومی جدید برای تبیین ارتباط هوش هیجانی و یادگیری سازمانی از طریق فرهنگ مشارکتی ارائه داده است.
In the past decade, many studies have examined the impact of emotional intelligence on different variables, while their focus has been only on organizational learning as an important factor for adaptability to environment. However, there is a lack of research on the relationship between three variables: emotional intelligence, organizational learning and organizational culture. This study tries to investigate the mediating role of cooperative culture in the relationship between emotional intelligence and organizational learning in a governmental organization. To this end, a conceptual model is designed based on library studies, and a quantitative approach is adopted. To gather data, we distribute a questionnaire among 120 participants selected randomly from the organization and asked them to express their viewpoints about the variables. The gathered data is analyzed through structural equation modeling (SEM) using LISREL 8.8. The results indicate that emotional intelligence has not any direct effects on organizational learning, but has an indirect meaningful and positive effect through organizational culture. In addition, this study introduces a new conceptual model concerning the impacts of emotional intelligence on organizational learning through cooperative culture.