چکیده:
طی دهه گذشته نوآوری باز بهعنوان یکی از نظریات حوزه مدیریت نوآوری، مورد توجه محققان قرار گرفته است. پژوهشگران معتقدند اتخاذ و کارایی این رویکرد، تحت تأثیر اقتضائات مختلف درونبنگاهی و برونبنگاهی قرار دارد. شرایط زمینهای صنعت یا بخشی که بنگاهها در آن فعالیت میکنند و نیز شرایط محیط نهادی، از جمله اقتضائات برونبنگاهی مؤثر بر نوآوری باز به شمار میآیند. بخش مواد پیشرفته بهعنوان یکی از ارکان اقتصاد دانشبنیان کمتر مورد توجه محققان حوزه مدیریت نوآوری قرار داشته است. به علاوه، بررسی ادبیات نشاندهنده فقدان پژوهشهای عمیق در رابطه با اتخاذ و کارایی نوآوری باز در بافتار کشورهای درحال توسعه به ویژه ایران است. با شناسایی این شکاف مطالعاتی، پژوهش حاضر با رویکردی کیفی مبتنی بر استراتژی مطالعه چندموردی، به بررسی نوآوری باز در میان بنگاههای بخش مواد پیشرفته در ایران پرداخته است. نتایج این پژوهش با تأیید رواج نوآوری باز در میان بنگاههای این بخش، نشاندهنده غلبه راهبرد نوآوری باز به درون با استفاده از روشهای مالی و غیرمالی است. بنگاههای مورد مطالعه، از راهبردهای نوآوری باز برای فائق آمدن بر هر دو دسته چالشهای فنی و بازار بهره جستهاند. اگرچه بنگاههای مورد مطالعه در اتخاذ رویکرد نوآوری باز با چالشهای مختلفی روبرو بودهاند؛ اما دو عامل گسترش آموزش عالی و تحقیقات و نیز رواج اینترنت از جمله عوامل تسهیلکننده اتخاذ نوآوری باز در میان شرکتهای ایرانی هستند.
Over the past decade, open innovation has been of interest to several researchers as one of the innovation management theories. These researchers believe that the adoption and efficacy of this approach are influenced by different internal and external contingencies to firms. Sector or industry contextual properties and institutional environment conditions are among those external contingencies affecting open innovation in firms. Advanced materials sector, as a pillar of knowledge-based economy, has been less studied by innovation management scholars. In addition, a review of the literature indicates a lack of in-depth research on the adoption and efficacy of open innovation in the context of developing countries, especially in Iran. Having identified these research gaps, this study uses qualitative approach based on multiple case studies to examine open innovation among advanced materials firms in Iran. The results of this study confirms the prevalence of open innovation among the firms in this sector, reflecting the dominance of inbound open innovation strategy using financial and non-financial methods. The studied firms use open innovation strategies to overcome both technical and market challenges. Although they face several challenges in their open innovation practices, the expansion of higher education and research, and the spread of the internet are among the factors facilitating the adoption of open innovation among Iranian firms.