چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش ارزشیابی برنامۀ درسی کارورزی چهار براساس اهداف پیشبینی شده؛ تحقق اهداف اسناد بالادستی، توانایی طراحی و اجرای واحد یادگیری در قالب درسپژوهی و تقویت عمل حرفه ای در برنامه عملیاتی ابلاغی بوده است. روش: روش پژوهش حاضر آمیخته و از نوع طرح مثلثسازی مدل همگرا میباشد. جمعآوری دادههای کمی با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته و دادههای کیفی با استفاده از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته، انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مدرسان پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه بود. با توجه به حجم محدود جامعه آماری، تعداد 52 نفر بهعنوان نمونه تحقیق به روش سرشماری انتخاب شدند. همچنین حجم نمونه در بخش کیفی تعداد 12 نفر از مدرسان درس کارورزی با استفاده از روش هدفمند انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از روش کمی از طریق آزمون تی تک نمونهای و دادههای کیفی با استفاده از روش تحلیل کمی در تحلیل مصاحبه انجام شده است. یافته ها: یافتهها نشان داد وضعیت برنامه درسی کارورزی چهار در خصوص دستیابی به اهداف پیشبینی شده در اسناد بالادستی نسبتاً مطلوب بوده است، اما در بخش طراحی و اجرای واحد یادگیری از طریق فرایند درسپژوهی برای تقویت مهارتهای عملی و حرفهای دانشجو معلمان، نامطلوب میباشد، بنابراین براین اساس میتوان نتیجه گرفت؛ بازنگری در طراحی آموزشی، فرایندها و محتوای برنامۀ درسی کارورزی چهار براساس اهداف اسناد بالادستی، جهت تأثیر بر آمادهسازی دانشجو معلمان برای ورود به عرصۀ تعلیم و تربیت در مدارس و جلوگیری از اتلاف منابع مادی وانسانی مؤثر خواهد بود.
Purpose: The aim of the current research was to Purpose: This research intends to evaluate “practicum cariculum-4” based on predicted goals, accomplishment of goals of high-level documents, ability of design and execution of learning unit within frame of lesson-study and strengthening of professional action in communicated operational program.
Method: The research method is a mixed method from model type of triangle of convergence. Data collection was performed by use of author-based questionnaire for quantitative data, and a half-structured interview for qualitative data. Statistical society of the research included lecturers of Farhangian University campuses of Kermanshah province. Considering limited volume of statistical society, 52 lecturers were selected as research samples by census. Also, 12 lecturers of practicum lesson were selected by targeted method.
Analysis of data obtained from quantitative method was performed by one sample t-test and for quantitative data; it was performed by quantitative analyses method in analyses of interview.
Findings: Findings showed practicum carriculum-4 has been desirable relatively concerning obtaining predicted goals in high-level documents, but it was undesirable concerning part of designing and executing learning unit through lesson study in order to strengthen practical and professional skills of students-teacher. Therefore, it can be resulted that, rethinking and reviewing educational designing, processes and content of practicum carriculum-4 will be effective to affect preparing students-teacher in order to enter in education field in schools and preventing waste of material and human resources .
خلاصه ماشینی:
استاد گروه سنجش و اندازه گيري تحصيلي دانشگاه علامه طباطبائي، تهران چکيده Abstract Purpose: The aim of the current research was to هدف : هدف از اين پژوهش ارزشيابي برنامۀ درسي کارورزي چهار practicum“urpose: This research intends to evaOuate ٣caricuOum-4” based on predicted goaOs, براساس اهداف پيش بيني شده ؛ تحقق اهداف اسناد بالادستي، توانايي ,accompOishment of goaOs of high-OeveO documentsطراحي و اجراي واحد يادگيري در قالب درس پژوهي و تقويت عمل abiOity of design and execution of Oearning unit withinframe of Oesson-study and strengthening of حرفه اي در برنامه عملياتي ابلاغي بوده است .
Findings: Findings showed practicum carricuOum-4 يافته ها: يافته ها نشان داد وضعيت برنامه درسي کارورزي چهار در has been desirabOe reOativeOy concerning obtainingخصوص دستيابي به اهداف پيش بيني شده در اسناد بالادستي نسبتا predicted goaOs in high-OeveO documents, but it wasundesirabOe concerning part of designing and مطلوب بوده است ، اما در بخش طراحي و اجراي واحد يادگيري از executing Oearning unit through Oesson study in orderطريق فرايند درس پژوهي براي تقويت مهارت هاي عملي و حرفه اي to strengthen practicaO and professionaO skiOOs ofstudents-teacher.
همچنين يافته هاي اين پژوهش نشان ميدهد درس کارورزي چهار براساس برنامۀ موردنظر منجر به تقويت عمل حرفه اي دانشجومعلمان به عنوان يکي از شايستگيهاي مورد انتظار، در سطح مطلوب نخواهد شد، نتايج بخش کيفي نيز تأييدکننده همين موضوع است .