چکیده:
هدف: هدف این پژوهش بررسی انگیزش زبان دوم دانشجویان مقطع کارشناسی رشتههای غیر زبانهای خارجی از دیدگاه نظریه «نظام خود انگیزشی زبان دوم» است.
روش: برای شناسایی عوامل انگیزشی از رویکرد کیفی شامل مصاحبه و یادداشت روزانه در گردآوری دادهها استفاده شده است. پس از بررسی پیشینه پژوهش، نظریات گروهی از کارشناسان دریافت و سؤالات مصاحبه که از نوع نیمه سازمان یافته است از این منابع تهیه شدند. شرکتکنندگان 40 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه کردستان و رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 95-94 بودند. از روش نمونهگیری هدفمند مبتنی بر تکنیک معیار استفاده شده است و معیار تعیینشده تحصیل در مقطع کارشناسی رشتههای غیر زبانهای خارجی بود. با روش تحلیل محتوا موضوعات کلیدی در دادهها شناسایی و کدبندی شدند. سپس بر مبنای چارچوب نظری پژوهش چند طبقه محتوایی تعیین شدند.
یافتهها: یافتههای این پژوهش به اعتبارسنجی نظریه «نظام خود انگیزشی زبان دوم» در این بافت خاص کمک میکند و نشان میدهد که این نظریه میتواند در تبیین و ارزیابی انگیزش جامعه هدف این پژوهش مورد استفاده قرار گیرد. علاوهبر این، یافتهها نشان میدهند که عنصر «تجربیات یادگیری زبان دوم» قویترین عامل انگیزشی برای دانشجویان مقطع کارشناسی رشتههای غیر زبانهای خارجی است که بهصورت چهار مضمون اصلی خود را نشان داد. همچنین مشخص شد که خود آرمانی زبان دوم عامل انگیزشی قویتری است تا خود بایسته زبان دوم. این نتایج اهمیت توجه به مواد آموزشی و برنامه درسی متناسب با «خودهای ممکن» و اهمیت توجه به ویژگیهای شخصیتی و حرفهای معلم در راستای ایجاد انگیزش را نشان میدهد.
Purpose: This study aims to investigate the L2
motivation of the undergraduate non-English
major students from the perspective of the “L2
Motivational Self System”. The qualitative
and journal keeping were method of interview
used to determine the motivational factors. After
reviewing the related literature and receiving the
opinions of a panel of experts, the questions of the
semi-structured interview were prepared. 40 non-
English majors from state universities of
Kurdistan and Kermanshah in the 2015-2016
academic year participated in the study. The
criterion-based sampling was used for selecting
the sample. The transcribed interview and the
journals were content analyzed to locate the key
themes in the data. The themes were then coded
and based on the theoretical framework of the
study several categories were determined. The
findings of the study provide some evidence for
the validation of the “L2 Motivational Self
System” in this specific context. Also, the findings
showed that the “L2 Learning Experiences”
element of this model is the strongest motivational
factor for the non-English majors. This element
appeared in the data in four themes. The “L2 Ideal
Self” was also proved to be a stronger
motivational factor than the “Ought-to L2 Self”.
The findings have implications in designing
syllabuses and materials compatible with
“possible selves” of students and foreground the
importance of teachers’ characteristics.
خلاصه ماشینی:
PhD Student, English Department, Razi University, Kermanshah, Iran چکيده AbstraFt هدف : هدف اين پژوهش بررسي انگيزش زبان دوم دانشجويان مقطع motivation of the undergraduate non-Englishکارشناسي رشته هاي غير زبان هاي خارجي از ديدگاه نظريه «نظام L٢“major students from the perspective of the Motivational Self System”.
مدل دورنيه ي در چندين پژوهش مربوط به بررسي و ارزيابي انگيزش زبان دوم دانش آموزان و دانشجويان در کشورهاي مختلف استفاده شده است و اين مطالعات علاوه بر اعتبارسنجي اين مدل تفاوت هاي محيطي فرهنگ هاي مختلف در برجسته سازي هرکدام از سه عنصر آن را در تکوين انگيزش نشان داده اند ,Papi &Taguchi, Magid, ,٢٠٠٩ ,Ryan ,٢٠٠٩ ,Kormos &r Csize) (٢٠٠٩.
بااين وجود بيشتر پژوهش هاي انگيزش زبان دوم در ايران از همان مدل سنتي گاردنر استفاده کرده اند و عمدتا به رابطه بين جهت گيريهاي انگيزشي و يا نگرش هاي يادگيرنده و موفقيت و پيشرفت او در يادگيري زبان دوم پرداخته اند & Chalak ,٢٠١٤ ,Monfared &Aliakbari ) Kassaian 2010, Matin 2007, Sadighi and Maghsud 2000, Sayadian & Lashkarian 2010) البته پژوهشگراني هم از مدل نظام خود انگيزشي زبان دوم استفاده کرده اند.
1. Language aptitude مضمون هاي به دست آمده در تحليل داده هاي پژوهش با بررسي ادبيات موجود در اين زمينه درباره محتواي عناصر سه گانه آن ذيل سه عنصر اصلي نظريه «نظام خود انگيزشي زبان دوم » جاي گرفتند (٢٠١١ ,Ushioda &rnyei Do ,٢٠٠٩ ,٢٠٠٥ ,rnyeiDo).