چکیده:
هدف از مطالعهی حاضر بررسی نقش یک دورهی نگارش انگلیسی وبلاگمحور در ارتقای استقلال یادگیری زبانآموزان ایرانی بود. در این راستا با استفاده از روش تحقیق آمیخته، این پژوهش تاثیر یک دورهی نگارش انگلیسی مبتنی بر وبلاگ [1] بر سطح استقلال یادگیری[2] فراگیران، که در این پژوهش به عنوان خود آغازگری[3] و خود تنظیمی[4] فراگیر تعریف شده است، را مورد بررسی قرار داد. در راستای اهداف این پژوهش، دانشجویان در گروه کنترل (تعداد=21) بر اساس آموزههای متداول نگارش در کلاس تحت آموزش قرار گرفتند و دانشجویان در گروه آزمایش (تعداد=25) علاوه بر آموزههای متداول نگارش از وبلاگ نگاری استفاده نمودند. به منظور جمع آوری دادهها پرسشنامهی استقلال فراگیران به عنوان پیش آزمون و پس آزمون اجرا گردید. به علاوه یک سری مصاحبهی نیمه ساختمند با تعدادی از شرکت کنندگان گروه آزمایش برگزار گردید. نتایج دادههای کمی و کیفی بیانگر این بود که دورهی نگارش مبتنی بر وبلاگ در ارتقای استقلال فراگیران به صورت کلی، و در ارتقای خود تنظیمی آنان به طور خاص، تاثیر گذار بوده است. به طور دقیقتر نتایج دادههای کمی بیانگر این بود که آموزش وبلاگ محور بر استقلال فراگیران به صورت کلی تاثیر قابل توجهی داشت. از نظر مولفههای استقلال یادگیری نتایج نشان داد که تاثیر آموزش وبلاگ محور بر مولفهی خودآغازگری از نظر آماری معنادار نبود در صورتی که تاثیر این آموزش بر مولفهی خودتنظیمی از نظر آماری قابل توجه بود. همچنین نتایج یافتههای کیفی بیانگر این بود که دانشجویان در گروه آزمایش، با داشتن تجربهی فعالیتهای مبتنی بر وبلاگ نگاری، بهبود قابل ملاحظهای را در برنامهریزی[5]، نظارت[6] و ارزیابی[7] تکالیف نگارشی خود نشان دادند. به طورکلی، یافتههای این پژوهش، اثربخشی دورههای نوشتاری مبتنی بر وبلاگ را در یادگیری یک زبان خارجی مورد تایید قرار میدهد.
Aims: The purpose of the present study was to investigate the role of a blog-based English writing course in promoting the learning independence of Iranian learners.
Methods: In this regard, using a mixed research approach, this study examined the impact of a blog-based English writing course on learners' learning independence, defined in this study as self-initiation and self-regulation of learning. Gave. For the purpose of this study, students in control group (n = 21) were trained based on common writing teaching in class and students in experimental group (n = 25) were used blogging in addition to common writing teaching. . In order to collect data, the questionnaire of student independence was used as pre-test and post-test.
Conclusion: The results of the qualitative and quantitative data indicate that the blog-based writing period has been effective in promoting learner independence in general, and in promoting their self-regulation in particular. More precisely, the results of the quantitative data indicated that blog-based teaching had a significant impact on learner independence as a whole.
خلاصه ماشینی:
(Crompton, 2017) پروژه يونسکو (٢٠٠٨) در زمينه تدوين استانداردهاي شايستگي براي معلمان که با هدف يکپارچه سازي فناوري اطلاعات و ارتباطات در توسعه حرفه اي معلمان صورت داده چهار مرحله را پيشنهاد نموده است که با تطبيق اين مراحل با يافته هاي ساير پژوهش هاي همسو در زمينه کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش ، ميتوان اذعان نمود که در مدارس کشور توسعه مهارت هاي حرفه اي معلمان از مرحله اول ( کشف ابزارها و ظهور مهارت ها و دانش هاي مربوط به فاوا) عبور کرده و در مرحله دوم ( مرحله يادگيري و استفاده از نرم افزارهاي فاوا در حوزه هاي موضوعي توسط معلمان ) قرار دارد و در آينده نزديک شاهد تحقق کامل مرحله سوم ( مرحله نفوذ، استفاده معلمان از فاوا جهت بهبود مديريت يادگيري) و سپس مرحله چهارم (مرحله استفاده تخصصي معلمان از ابزارهاي فاوا و تحول در تدريس ) خواهيم بود (٢٠١١ ,Khalkhali et al).
چون در عصر نو، اهداف جديدي پيش روي آموزش و پرورش قرار دارد، رويکردهاي جديدياددهي و يادگيري در مقابل رويکردهاي سنتي واقع شده ، از تغيير نقش معلم و فراگيرنده ، بکارگيري ابزارهاي آموزشي و دانش حرفه اي معلمان سخن به ميان آمده و به طور کلي عقيده بر اين است که استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان ابزاري حمايتي براي بهبود تدريس و يادگيري و دستيابي به هدف هاي ياد گيري با کيفيت براي همه ، امري اجتناب پذير است (٢٠٠٦ ,and Tondeur ٢٠١١ ,Garrison).
يافته هاي پژوهش Abbasi asl and et al (٢٠١١) نيز نشان داد که انگيزش و علاقه فردي و ميزان آشنايي و مهارت در استفاده از اينترنت مهمترين عامل در بکارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در امر آموزش توسط معلمان است .
بنابراين با توجه به مطالب گفته شده هدف پژوهش حاضر بررسي نقش دانش ، نگرش و مهارت در بکار گيري فناوري اطلاعات در فرايند ياددهي- يادگيري توسط دبيران دوره اول و دوم متوسطه است .