چکیده:
تدوین منابع آموزشی صرف و نحو از دیرباز مورد توجه دانشمندان زبان عربی بوده و است. کتاب «دستور کاربردی زبان عربی جلد دوم: آموزش نحو » تالیف عبد الرسول کشفی، دکترای فلسفه و حکمت اسلامی، از جمله آثاری است که جهت آموزش نحو در دانشگاه ها به رشته تحریر درآمده و مورد توجه مدرسان و دانشجویان واقع و چاپ های متعددی از آن منتشر شده است. نیاز به منابع کارا بر اساس شاخص ها و استانداردهای یک کتاب درسی دانشگاهی، بررسی و نقد این اثر را ضروری می نماید. این پژوهش بر اساس دستورالعمل شورای بررسی متون و تحلیل محتوای کتاب، به بررسی و نقد این کتاب پرداخته است. نتایج به دست آمده عبارتند از: وضوح و سهولت اثر، پرداختن به مباحث کلی و کاربردی و اجتناب از ذکر جزئیات غیر کاربردی، تنوع و کاربردی بودن تمرینات، تقسیم بندی های مناسب و استفاده از شاهد مثالهای قرآنی و روایی که علاوه بر جذابیت محتوایی، برای دانشجویان مأنوس است؛ در کنار این مزایا، این اثر دارای اشکالات متعدد لفظی و محتوایی است که در این مقاله بدان پرداخته شده است به علاوه از نظر سطح محتوایی کتاب، این اثر بیشتر مناسب رشته های غیر تخصصی به نظر می رسد.
Compilation of grammatical educational resources has long been considered by Arabic language scholars. The book "Practical Grammar of the Arabic Language Volume II: Teaching Syntax" written by Abd al-Rasul Kashfi, PhD in Islamic Philosophy and Wisdom, is one of the works that has been written for teaching grammar in universities and has been considered by teachers and students and has been published several times. The need for efficient resources based on the indicators and standards of an academic textbook makes it necessary to review and critique this work. This research has reviewed and criticized this book based on the instructions of the Council for Reviewing Texts and Analyzing the Content of the Book. The results obtained are: clarity and ease of the work, addressing general and practical issues and avoiding mentioning non-practical details, variety and practicality of exercises, appropriate divisions and the use of evidence of Quranic examples and narration that in addition to content attractiveness, Familiar to students; In addition to these advantages, this work has several verbal and content problems that are addressed in this article. In addition, in terms of the content level of the book, this work seems more suitable for non-specialized disciplines
خلاصه ماشینی:
کتـاب دستور کاربردي زبان عربي؛ جلد دوم : آموزش نحو تأليف عبدالرسـول کشـفي، دکتـراي فلسـفه و حکمت اسلامي، ازجمله آثاري است که به منظـور آمـوزش نحـو در دانشـگاه هـا نگاشـته شـده و موردتوجه مدرسان و دانشجويان واقع و چاپ هاي متعددي از آن منتشر شده است .
برخي پژوهش گران معاصر تعدادي از ايـن منابع را بررسي و نقد کرده اند، ازجمله حسين کياني در مقاله اي با عنوان «بررسي و نقد کتاب قواعد کاربردي زبان عربي تأليف زهرا رياحي و سيدفضل الله ميرقادري »، سيدرضا ابن الرسول و الهه صفيان در مقاله اي با عنوان «بررسي و نقد بخش صـرف کتـاب صـرف و نحـو عربـي تأليف عباس ماهيار، وصال ميمندي، و سميرا صديقي »، در مقاله اي بـا عنـوان «کتـاب النحـو الأساسي در ترازوي نقد تأليف سه نويسندة کويتي »، و مريم جلايي در مقاله اي با عنوان «نقـد کتاب نحو تعليم اللغه العربيه وظيفيا تأليف داود عبده ».
ايـن ترکيـب مختصر تمام مطالب بيان شده از سوي نگارنده را در بر ميگيرد و از آن بينياز است ، زيـرا وقتي گفته ميشود فاعل است باتوجه به وجود يک فعل در جمله مشـخص اسـت کـه آن فاعل «ذهب » است و وقتي ميگوييم مرفوع به ضمه است بر اين دلالـت دارد کـه اعـراب آن ظاهري با علامت اصلي «- » بوده و محلي يا تقديري نيست و اعراب آن بـه تبعيـت از قبلي نيست ، زيرا درصورت تبعيت از قبلي بدان اشاره ميشد.