Skip to main content
فهرست مقالات

(گزیده ی نقدی بر، گزیده یی) نقد کتاب: «گزیده ی قصاید خاقانی» دکتر منصور ثروت

نویسنده:

(4 صفحه - از 53 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : گزیده ی قصاید خاقانی ، دکتر منصور ثروت ، زنبور ، گزیده‌ی قصاید خاقانی ، کتاب گزیده‌ی قصاید خاقانی ، آب ، تیمم ، معنی ، گزیده ی ، تسبیح

خلاصه ماشینی:

"خاقانی چندین‌بار از این‌ رخداد یادآور است: تن چون رسد به خدمت و کی زیبد از مسیح‌ کو خوک را به مسجد اقصی برافکند 2 سر بنه کاین‌جا سری را صد سرآید در عوض‌ بلکه بر سر هر سری را صد کلاه آید عطا در شرح این بیت یک اشتباه چاپی است؛آن‌جا که می‌گوید: «سر نشانه‌ی ملیت است»به نظر می‌رسد که«منیت»صحیح باشد نه«ملیت». معنای شعر به نظر ما این است: او(پیامبر اکرم(ص)برگزیده‌ی خداوند است و چرخ گردون و ارواح موجودات و حواس آنان،وجود خویش را مدیون او هستند،زیرا به مصداق حدیث معروف«لولاک لما خلقت الافلاک»خداوند به‌ برکت وجود حضرت محمد(ص)تمام هستی را جامه هستی‌ پوشانده است. 2-شده است از آه دریا جوشش من‌ تیمم‌گاه عیسی قعر دریا هم جناب استاد منصور ثروت و هم استاد دکتر میر جلال الدین‌ کزازی در شرح این بیت لازم بود این بیت فردوسی را به‌عنوان‌ پیش‌نیاز به یاد می‌آوردند: ز سم ستوران در آن پهن‌دشت‌ زمین گشت شش آسمان گشت هشت زمین هفت طبقه دارد و آسمان هم هفت طبقه. به نظر بنده خاقانی در این بیت می‌گوید:آه آتشین من دریا را جوشانده و بخار کرده و به آسمان برده است و آسمان(آسمان‌ چهارم)که تیمم‌گاه عیسی(ع)است،دریا شده است. دکتر ثروت این بیت را این‌گونه معنی کرده‌اند:«بس که من آه‌ تفته و داغ کشیده‌ام،از گرمای آن تمام آب دریاها خشک شده است‌ و در نتیجه قعر دریای خشک شده،محل تیمم عیسی(ع)قرار گرفته است. 2-محرمان چون ردی صبح درآرند به کتف‌ کعبه را سبز لباسی فلک‌آسا ببینند این بیت را این‌گونه معنی کرده‌اند،بدون این‌که بنویسند چه‌ رابطه‌یی بین کعبه و فلک وجود دارد:«احرام بندان چون جامه‌ی‌ سپید احرام را بر دوش می‌افکنند،کعبه در نظران سبزپوش جلوه‌ می‌کند»."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.