چکیده:
نقش آموزشوپرورش در تربیت دانشآموزان در جوامع مختلف از دیرباز دارای اهمیت و جایگاه ویژهای
بوده است. از طرفی نقش تعلیم و تربیت در جوامعی که متشکل از خرده فرهنگهای مختلف هستند، باید
به طور خاص و ویژه مورد نظر متصدیان این امر قرار گیرد تا آموزش و تربیت در مدارس از بازدهی
مناسبی برخوردار شده و بحث عدالت آموزشی نیز به تبع آن رعایت گردد. متاسفانه تا کنون تحقیقات
اندکی در زمینه نقش آموزش وپرورش در تربیت دانش آموزان در جوامع چند فرهنگی انجام شده است که
شاید دلیل اصلی آن، دشواریها و پیچیدگی های فراوان موجود بر سر راه این قبیل مطالعات است. زیرا
متصدیان امر تعلیم و تربیت باید ضمن پذیرش مقوله تنوع فرهنگی و ضرورت آموزش چندفرهنگی در
نظام آموزشی کشور، در فرایند تربیت معلمان آینده به دانش، بینش و مهارتهای لازم برای نیل به اهداف
آموزش چندفرهنگی در مدارس اهتمام نمایند. مقاله حاضر قصد دارد تا با بررسی این مسئله به معرفی مبانی آموزشی و تربیتی مورد نیاز جهت بکارگیری در مدارسی با خرده فرهنگ های مختلف بپردازد
خلاصه ماشینی:
حکيم زاده و همکاران (١٣٨٦) نيز در بررسي خود با عنوان : تحليل محتواي کتاب هاي درسي دوره راهنمايي با توجه به مسائل و مباحث روز جهاني در حوزه برنامه هاي درسي، نتيجه ميگيرند که در متن کتاب هاي درسي به آداب و رسوم و گويش ها و فرهنگ و آداب و رسوم اقوام ايراني و مشارکت همه انسان ها از سراسر جهان در توليد دانش توجه زيادي شده ولي مطالعه فرهنگ هاي ديگر مردم جهان و تقويت روحيه تحمل و پذيرش افکار متفاوت در محتواي درسي کمتر مورد توجه بوده است .
نتايج تحقيق سلطاني (١٣٨٨) که با نتايج پژوهش کيهاني همسو بود، نشان داد که با وجود اهميت فراوان اين موضوع و نيز با توجه به اينکه ايران ، جمعيت دانش آموزي متنوع و متکثر دارد، ميزان توجه به مفاهيم آموزش چند فرهنگي در محتواي آموزشي دوره تربيت معلم بسيار اندک است .
يعقوبي و همکاران (١٣٩٢) در مقاله اي با عنوان : ابعاد و مولفه هاي کثرت گرايي فرهنگي در برنامه درسي ايران و جهان به بررسي اين موضوع پرداختند که در تدوين مباني فلسفي و علمي حاکم بر سند برنامه درسي ملي ايران تا جه اندازه به ويژگيهاي آموزش چند فرهنگي توجه شده است .
حميديزاده و همکاران (١٣٩٦) در مقاله اي با عنوان : آموزش چند فرهنگي (تحليل نظام مند ادراک معلمان ) يک نمونه گيري به صورت هدفمند از ميان معلمان استان هاي البرز و تهران انجام دادند و نتايج بدست آمده نشان داد که عليرغم علاقه معلمان به آموزش چندفرهنگي، شناخت و دانش آنها از آموزش چند فرهنگي محدود است و چالش هاي زيادي را براي اين آموزش مطرح ميکنند.