چکیده:
امروزه توسعه جامعه نیازمند نیروهای انسانی خلاق و نوآوراست تا بتواند با دنیایی که با سرعتی بسیار زیاد
رشد و تغییر میکند همراه شود. متاسفانه اکثریت مدارس جامعه به جای رشد خلاقیت کودکان، آنها را
مثل یک ماشین برنامه ریزی شده و با منطقی باینری بار میآورد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی
بازیهای کامپیوتری بر خلاقیت و واکنشهای هیجانی کودکان است. جامعه آماری پژوهش را کلیه
کودکان ٧ تا ١٢ سال شهر تهران تشکیل میدادند که ٣٦ نفر به صورت داوطلبانه و در دسترس به عنوان
گروه نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان داد که بعد از انجام بازیهای کامپیوتری اکشن، در مقایسه با
بازیهای غیر اکشن، آزمودنی ها نمره های بالاتری در مقیاس های ابتکار، شرح و بسط و انعطاف پذیری
کسب کردند؛ علاوه بر این، انجام هر دو نوع بازی در انگیزه روی آوری (خواهش یا اشتیاق) باعث ایجاد
هیجان مثبت می شود. در نتیجه بازیهای کامپیوتری باعث افزایش خلاقیت و واکنش های هیجانی در
کودکان می شود.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که بعد از انجام بازي هاي کامپيوتري اکشن، در مقايسه با بازي هاي غير اکشن، آزمودني ها نمرههاي بالاتري در مقياسهاي ابتکار، شرح و بسط و انعطاف پذيري کسب کردند؛ علاوه بر اين، انجام هر دو نوع بازي در انگيزه روي آوري (خواهش يا اشتياق) باعث ايجاد هيجان مثبت مي شود.
يافته ها تأثير شناختي بازي ويدئويي اکشن در برابر غير اکشن بر روي عملکرد فرد در تکاليف خلاقيت با استفاده از روش MANOVA درون گروهي با ضريب درون گروهي، نوع بازي (اکشن/غير اکشن) با استفاده از اثر پيلي (٠٤٥=V) مورد بررسي قرار گرفت تا تأثير نوع بازي بر متغيرهاي وابسته عملکرد خلاقانه (بهره روي، ابتکار، انعطاف پذيري و بسط و شرح) مشخص شود.
به عنوان مثال، اينکه در مورد بهره وري تفاوتي ميان دو نوع بازي وجود ندارد، مي توان از اين مسئله نشات گرفته باشد که مقياس عملکرد خلاقانه ايدههاي غير اصيل را نيز در بر مي گيرد (فريدمن و فورستر، ٢٠١٠؛ گيلبارت و همکاران، ٢٠١٣) و مدت زمان (٥ دقيقه) که براي تفکر سازنده در نظر گرفته شده است، به اندازه کافي طولاني است و باعث ايجاد اثر سبک سنگين کردن در مورد بهره وري مي شود.
مباحثات فوق حاکي از آن است که تأثير عملکرد خلاقانه در حوزه بهره وري ، اصالت و ابتکار، انعطاف پذيري و شرح و بسط بر تکاليف ايده پردازي از انجام بازي هاي ويدئويي نشات مي گيرد؛ بنابراين شايسته است در مطالعات بعدي فرآيندهاي شناختي تفکر خلاق نيز مورد بررسي قرار بگيرد.