چکیده:
امروزه استعمال مواد مخدر یکی از چالشهای مهم سلامت عمومی است که همه جوامع با آن روبه رو
هستند و یکی از معضلات عمده بهداشتی که گروههای جمعیتی مختلفی را مورد تهدید قرار میدهد. اعتیاد
به مواد مخدر به عنوان جدیترین مساله اجتماعی ایران، وجوه مختلف جامعه شناسی، روانشناسی، حقوقی،
سیاسی و... دارد. به اعتقاد تحلیلگران اجتماعی، اعتیاد به مواد مخدر، به عنوان یکی از مسایل پیچیده
اجتماعی در عصر حاضر است که زمینه ساز بروز بسیاری از آسیبها و انحرافات اجتماعی میباشد.
اعتیاد فقط جنبه فردی و شخصی ندارد، بلکه آسیبهای اجتماعی محسوب می شود، علاوه بر تهدید
سلامت جسم و روان افراد در جنبههای اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی جامعه نیز آثار زیانبار و جبرانناپذیری
بر جای میگذارد و هدف این مقاله بررسی آسیب های اجتماعی اعتیاد و پیامدهای آن میباشد. و با روش
توصیفی و تکنیک مطالعه اسنادی و کتابخانه ای صورت گرفته است.
خلاصه ماشینی:
دي مخصوصا در بين نوجوانان و جوانان دائما در حال افزايش است شخصيت هاي روان پريش ، يعني کساني که به علت عدم رشد خلقي، در سازش اجتماعي دچار اشکال هستند و داراي خلق و خوي متغير و قضاوت ناپايدار ميباشند.
(ياشاري نادري، ٥١٩٠ :١٩) مبناي اعتياد: در اکثر جوامع ، جوانان سالم ١٥ تا ٢٠ ساله اي که براي کسب تجربه و يا در اثر معاشرت با دوستان نامناسب و يا معتادان به استفاده از مواد مخدر پرداخته اند، بيشترين طيف افراد معتاد را از نظر مبنا تشکيل مي دهند.
اين افراد با علائم ضعف رواني، اضطراب ، وسواس ، ترس و بي اراده بودن در تصميم گيري شناخته ميشوند؛ شخصيت هاي روان پريش ، يعني کساني که به علت عدم رشد خلقي، در سازش اجتماعي دچار اشکال هستند و داراي خلق و خوي متغير و قضاوت ناپايدار ميباشند.
ــ توجه به برنامه هاي آموزشي با رويکرد آموزش مهارت هاي زندگي بالاخص آموزش مهارت هاي: حل مسأله ، تصميم گيري، ارتباطات فردي و اجتماعي، تفکر و خلاقيت ، مقاومت در برابر خواسته هاي نامشروع ديگران و نه گفتن ، ابراز وجود، مهارت تقويت معنويت و موضوعات ديني، مهارت مراقبت و صيانت جنسي، مهارت خودکنترلي و خويشتن نگهباني، مهارت استفاده مناسب از زمان و غنيسازي اوات فراغت ، خودشناسي و تقويت عوامل محافظت کننده و نفي رفتارهاي پرخطر و ايجاد نگرش منفي نسبت به مصرف مواد اعم از سيگار، قليان ، الکل ، مواد صنعتي و شيميايي و طبيعي در کليه مقاطع مهد کودک، ابتدايي ، راهنمايي، دبيرستان و دانشگاه با رعايت متغيرهاي سن ، جنسيت ، موقعيت هاي فرهنگي و اجتماعي و با نيازسنجي مخاطبين در ابعاد مختلف شناختي، نگرشي و مهارتي با هدف ايجاد رفتارهاي مثبت در گروه هاي سني مختلف و مصون سازي اقشار دانش آموزي و دانشجويي از آسيب هاي اجتماعي و مواد مخدر.