چکیده:
هدف: بررسی رابطه تحمل پریشانی و پذیرش اجتماعی با بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان متوسطه
دوم شهر گرگان.
روش شناسی پژوهش: جامعه آماری این تحقیق شامل دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان
گرگان در سال تحصیلی1400-1399 است که تعداد آن ١٠٧٤٣ نفر می باشد. نمونه پژوهش بوسیله
نمونه گیری در دسترس با توجه به جدول کرجسی و مورگان به تعداد ٣٧٤ نفر که شامل ١٨٧ نفر پسر و
١٨٧ نفر دختر انجام خواهد شد. روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی و با استفاده از
پرسشنامه های تحمل پریشانی، پذیرش اجتماعی و بهزیستی روانشناختی می باشد.
یافته ها: آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین مولفه های تنظیم و پذیرش اجتماعی با استقلال رابطه در جهت منفی برقرار می باشد. از طرفی بین مولفه ی ارتباط مثبت با دیگران با مولفه های جذب، تحمل، ارزیابی و استقلال رابطه وجود دراد که جهت آن نیز منفی می باشد. همچنین بین مولفه های استقلال و تسلط بر محیط رابطه منفی مشاهده می شود این مجموعه نشان میدهد با کاهش یکی، دیگری نیز کاهش می یابد. البته از سوی دیگر بین مولفه های ارزیابی و پذیرش خود رابطه در جهت منفی مشاهده می شود. لازم به ذکر است روابط بین سایر متغیرها با هم در جهت مثبت می باشد که می توان اظهار داشت با افزایش یکی بر دیگری نیز افزوده می شود.
خلاصه ماشینی:
استاد گروه روانشناسي، گروه روانشناسي ، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامي ، بندرگز، ايران چکيده هدف : بررسي رابطه تحمل پريشاني و پذيرش اجتماعي با بهزيستي روانشناختي در دانش آموزان متوسطه دوم شهر گرگان .
روش شناسي پژوهش : جامعه آماري اين تحقيق شامل دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان گرگان در سال تحصيلي ١٤٠٠-١٣٩٩ است که تعداد آن ١٠٧٤٣ نفر مي باشد.
واژه هاي کليدي: تحمل پريشاني ، پذيرش اجتماعي ، بهزيستي روانشناختي مقدمه و بیان مسئله: اجتماعی که خواستار بهزیستی و شادکامی افراد خود باشد باید به مولفههای شاد کامی و تکثی رآن در جامعه فکر کند (اوجاقی» ۱۳۸۸).
پژوهشهایی در این زمینه انجام شده است که طالبی و همکاران (۱۳۹۹) در پژوهش خود با عنوان تاثیر آموزش بهزیستی روانشناختی بر تحمل آشفتگی» سرگردانی ذهنی و افسردگی مادران کودکان کمتوان ذهنی به این نتیجه رسیدند که درمانگران و متخصصان سلامت از روش آموزش بهزیستی روانشناختی برای افزایش تحمل آشفتگی و کاهش سرگردانی ذهنی و افسردگی استفاده کنند.
این نگرشها و احساسات میتواند از عواملی تأأثیر پذیرفته و برای فرد بهزیستی روانشناختی ایجاد کند فرضيه دوم : بين متغيرهاي تحمل پريشاني با بهزيستي روانشناختي در بين دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان گرگان رابطه معناداري وجود دارد.
يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که رابطه مثبت و معناداري ميان نگراني از تحمل پريشاني و مولفه هاي پذيرش اجتماعي در نمونه مورد بررسي وجود دارد.
يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که رابطه مثبت و معناداري ميان پذيرش اجتماعي و بهزيستي روانشناختي، در نمونه مورد بررسي وجود دارد.