چکیده:
جهان وارد هزاره سوم گشته، عصری که فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی توانسته اند دهکده جهانی را
به ارمغان آورند .کاربردموبایل نزد انسان ها از استفاده ابزاری برای تامین یکسری نیازها شروع می شود ولی به مرورزمان کارکرد های متنوع و گسترده ای پیدا میکند که فرهنگی، اجتماعی و حتی روانی واحساسی هستند تا جایی که بخشی از این کارکردها و تاثیرات اجتماعی و فرهنگی را میتوان در مدرسه و در شیوه های رفتاری و نحوه جامعه پذیری دانش آموزانی که از موبایل استفاده میکنند. ازسوی دیگر، موبایل
رسانه ای است با کاربردهای متعدد ومتنوع که می تواند در جهت جبران برخی کمبودات معنوی جوامع در
حال توسعه عمل نموده و در دست ودل دانش آموزان جای گیرد که از شکل استفاده ابزاری از آن به
سمت استفاده بیانگر و عاطفی واحساسی سیر نماید نتیجه این امر تشکیل هویتی تازه در دانش آموزانی
است که از آن به میزان زیادتری استفاده می کنند لذا این امر بر جامعه پذیری مدرسه ای که جنبه رسمی و
هنجاری داشته وبا کارکرد انتقال ارزش ها و هنجارها، از اهداف اصلی هر نظام آموزش و پرورشی است
تاثیر گذاشته، گاها آن را تضعیف نموده ویا با آن در رابطه و همبستگی معنادار باشد.
خلاصه ماشینی:
کاربردموبايل نزد انسانها از استفاده ابزاري براي تامين يکسري نيازها شروع ميشود ولي به مرورزمان کارکرد هاي متنوع و گسترده اي پيدا ميکند که فرهنگي، اجتماعي و حتي رواني واحساسي هستند تا جايي که بخشي از اين کارکردها و تاثيرات اجتماعي و فرهنگي را ميتوان در مدرسه و در شيوه هاي رفتاري و نحوه جامعه پذيري دانش آموزاني که از موبايل استفاده ميکنند.
ازسوي ديگر، موبايل رسانه اي است با کاربردهاي متعدد ومتنوع که ميتواند در جهت جبران برخي کمبودات معنوي جوامع در حال توسعه عمل نموده و در دست ودل دانش آموزان جاي گيرد که از شکل استفاده ابزاري از آن به سمت استفاده بيانگر و عاطفي واحساسي سير نمايد نتيجه اين امر تشکيل هويتي تازه در دانش آموزاني است که از آن به ميزان زيادتري استفاده مي کنند لذا اين امر بر جامعه پذيري مدرسه اي که جنبه رسمي و هنجاري داشته وبا کارکرد انتقال ارزشها و هنجارها، از اهداف اصلي هر نظام آموزش و پرورشي است تاثير گذاشته ، گاها آن را تضعيف نموده ويا با آن در رابطه و همبستگي معنادار باشد.
زيراکه فناوريهاي نوين ارتباطي با فراهم کردن امکان پيدايش جامعه اي شبکه اي، افراد و جوامع را در قالب هاي جديد هويت سازي نموده اند (کاستلز:١٣٨٠، ٢٠١) اين امر نه تنها بر ارتباط و تعامل انسانها با يکديگر موثر افتاده بلکه ساختارها و نهادها را نيز با چالش روبرو ساخته است .
(همان ) اين امر تا جايي امروزه اهميت يافته که در برخي از جوامع پيشرفته ويا در حال توسعه موبايل به منزله عامل جامعه پذيري براي نوجوانان و جوانان در آمده است وآنها موبايل را به منظور حفظ و تقويت حلقه ارتباطي و شبکه اجتماعي خود مورد استفاده قرار مي دهند.