Skip to main content
فهرست مقالات

ایران شناسی القاب: بازتاب طبقاتی و فرهنگی در نامگذاری ها

نویسنده:

(16 صفحه - از 6 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : شاه، ایران، امین، قاجار، عصر محمد رضا شاه پهلوی، محمد رضا شاه، اجتماعی، فرهنگی، عصر قاجار، حسن

خلاصه ماشینی:

"چنان‌که یکی از رجال عصر ناصری که شاید همان مولف‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) احتشام السلطنه سیاحت‌نامه‌ی ابراهیم بیگ و بلای تعصب او باشد،برای‌ نشان دادن این ابتذال،بی‌آن‌که نام خود را افشا کند،بر سبیل انتقاد و نقادی از این اوضاع نمایش‌نامه‌یی تحت عنوان«بقال‌بازی در حضور شاه»نوشته است و طی آن یک شاعری که به تازگی به لقب خنده‌آور «عقب الشعرا»ملقب شده،چنین معرفی می‌شود: (مجلس اول) شاه:خطاب به(وزیر حضور)پس‌فردا عید مولود ماست. افزون بر همه‌ی این القاب که با فرمان شاه صادر می‌شد،بعد از این‌که درخواست والیان و حکام جهت صدور لقب برای نور چشمی‌های‌ ایالتی و ولایتی مورد قبول دربار واقع نمی‌شد،خود آن والیان-مستقلا لقبی به کسی که منظور نظر ایشان بود،می‌دادند که نمونه‌های آن در بین صاحبان القاب مخصوصا در خراسان از جهت داشتن درآمد موقوفات‌ آستان قدس رضوی فراوان دیده شده است و از جمله‌ی آن‌هاست: محمد کاظم صبوری که نخست رییس الشعرا و سپس ملک الشعرا از آستان قدس رضوی لقب گرفت و همین لقب است که به پسرش‌ محمد تقی بهار رسید(بهار از شاعران قاجار لقب نداشت و ملک الشعرای‌ آستان قدس رضوی بود)و باز القاب فراوانی از طرف متولی باشی/ نایب التولیه‌ی آستان قدس به شخصیت‌های محلی داده می‌شده که‌ اغلب مضاف الیه«التولیه»داشت و نمونه‌ی آن محمد حسن بقراط التولیه مولف ضیاء العینین و دزدان پاریس است که از او عکسی در مجموعه‌ی عکس خاندان ما از یکصد و بیست سال پیش بازمانده است‌ و او را با میر سید جعفر نظام العلماء(برادر امین الشریعه)نشان می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.