چکیده:
مقاله حاضر، حاصل پژوهشی با هدف طراحی الگوی مؤلفههای درونی خودمدیریتی کارکنان مبتنیبر روششناسی آمیخته با رویکرد توصیفی ـ اکتشافی صورت گرفته است. جامعه آماری برای مرحله کیفی، شامل خبرگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه مدیریت سرمایههای انسانی و برای مرحله کمی، کلیه کارکنان این وزارتخانه بوده است. نمونه آماری در بخش کیفی با رویکرد هدفمند قضاوتی به تعداد 20 نفر و در بخش کمی به روش طبقهای تصادفی به تعداد 205 نفر انتخاب شده است. ابزار جمعآوری دادهها در مرحله اول شامل مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان و در مرحله دوم پرسشنامه 41 سؤالی است که روایی آن به روش صوری و پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ (897/0) تأیید شده است. تجزیهوتحلیل دادههای کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون و دادههای کمی به روش تحلیل عامل تأئیدی در نرمافزار Amos 21 انجام شده است. نتایج نشان داد که خودمدیریتی درونی کارکنان از دو منظر مؤلفههای رفتاری و شناختی تشکیل شده است. همچنین در بین مؤلفههای شناختی، خودانگیزشی (با بار عاملی 970/0) بیشترین و خودسازی (با بار عاملی 929/0) کمترین و بین مؤلفههای رفتاری خودمدیریتی، خودکنترلی (با بار عاملی 970/0) بیشترین و خود مراقبتی (با بار عاملی 663/0) کمترین حمایت را از مدل اندازهگیری مربوط به خود داشتهاند.
This paper is the report of a research aimed at designing a model for internal components of employees' self-management on the basis of mixed methodology through descriptive-exploratory approach. The statistical population of the qualitative phase included experts from the Ministry of Communications and Information Technology in the field of human capital management and for the quantitative phase, it includes all employees of the ministry. In the qualitative section, the sample was selected through targeted judgment method including 20 people, and in the quantitative section, random stratified method was used resulting in the selection of 205 people. In the first stage, the data were collected by semi-structured interviews with experts, and in the second stage, through a 41-item questionnaire whose validity was confirmed by face-to-face method, and whose reliability was confirmed by Cronbach's alpha (0.897). The qualitative data analysis was carried out using content analysis method, and the quantitative data were analyzed using confirmatory factor analysis method in Amos 21 software. The results revealed that the employees' internal self-management consisted of two perspectives of behavioral and cognitive components. Furthermore, from among the cognitive components, self-motivation (with a factor load of 0.970) was the highest, and self-improvement (with a factor load of 0.929) was the lowest. With regard to the behavioral components of self-management, self-control (with a factor load of 0.970) supported the most, and self-care (with a factor load of 0.663) posed the least support for their related measurement model.
خلاصه ماشینی:
Dai 74 حوزه رفتار سازماني نشان داده است ؛ سازمان هايي که توانسته اند جو و فضاي سازماني مناسب را براي کارکنان به نحوي ايجاد نمايند که آنان خود مسئول اجراي وظايف و تعهدات واگذاري بوده و بر فرايند اجراي آن خودکنترلي و نظارت داشته باشند، حداکثر ميزان خودانگيزشي در اين کارکنان ايجاد شده و درنهايت بهره وري آنان به شدت افزايش يافته است (آکا و آکيوز، ٢٠١٥: ١١٠؛ واتسون ١ و همکاران ، ٢٠١٢: ٦٢٧).
براين اساس ، پژوهشگران به منظور برون رفت از چالش هاي بيان شده و پياده سازي يک رويکرد جديد در حوزه مديريت و رهبري در وزارتخانه مذکور در تلاش هستند که الگويي از مؤلفه هاي دروني براي خودمديريتي کارکنان در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران که در پژوهش هاي گذشته به آن توجه کم تري شده است ، ارائه نمايد.
Self- Efficient 90 (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج تحليل مضمون در جدول ٥ نشان ميدهد که مدل اندازه گيري خودمديريتي کارکنان در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران از دو مضمون اصلي شامل خودمديريتي شناختي (دربرگيرنده سه مؤلفه دروني خودباوري، خودسازي، و خود انگيزشي) و خودمديريتي رفتاري (دربرگيرنده چهار مؤلفه دروني خود مراقبتي، خودکنترلي، خودانگاري و خود ابرازي) تشکيل 1.
دراين راستا پس از مشخص شدن متغيرهاي مکنون و مشهود مدل اندازه گيري خودمديريتي کارکنان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران که در شکل ١ ارائه شده است ، به اعتبارسنجي و آزمون اين مدل مبتنيبر داده هاي احصاشده از پرسشنامه در مرحله دوم پژوهش پرداخته شد.
97 نتيجه گيري و پيشنهادها اين پژوهش ، با هدف ارائه الگوي مؤلفه هاي دروني خودمديريتي کارکنان در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران در مطالعه اي کيفي ـ کمي انجام شده است .