چکیده:
ناتورالیسم را بهدلیل شباهت زیاد آن به رئالیسم، شکل افراطی رئالیسم دانستهاند که همۀ حوادث و اتفاقات موجود در طبیعت را در چارچوب علوم طبیعی تفسیر میکند. این مکتب بر ویژگیهای توارث محیط و بازتاب زندگی واقعی بهدور از آرمانگرایی تأکید دارد و به ترسیم جزئیات زشت، ضداخلاقی و فساد در پیرامون محیط میپردازد. رادوبیس اثر نجیب محفوظ، نویسندۀ نامدار معاصر مصری، رمانی تاریخی ـ اجتماعی است که میتوان رگههایی از رئالیسم و ناتورالیسم را در آن مشاهده کرد. سهم سگان شکاری از امیل زولا، مشهورترین نویسندۀ ناتورالیسم فرانسوی، نیز رمانی تاریخی ـ اجتماعی است که حوادث تاریخی واقعی محیط جامعه را با سبکی ناتورالیستی بازتاب داده است. بهدلیل وجود درونمایۀ مشترک در دو رمان مورد مطالعه، این آثار از نظر برخی رگههای ناتورالیسم در چارچوب ادبیات تطبیقی بهروش توصیفی ـ تحلیلی بررسی شده است. یافتهها حاکی از آن است که اشخاص رمان رادوبیس، حاکم و سیاستمداران مصر و نیز اشخاص رمان سهم سگان شکاری اشرافزادگان تازهبهدورانرسیدة زمان امپراتوری دوم فرانسه هستند. قهرمانان داستانها نیز دارای برجستگی خاصی هستند که نویسندگان اصراری بر تیپسازی آنها ندارند. نجیب از حوادث واقعی محیط جامعه همچون تاریخ مصر معاصر و مسائل آن، فساد اخلاقی در قصرهای پادشاهی، روسپیگری و... سخن میگوید و حاکمان خودکامه را به باد انتقاد میگیرد. زولا نیز زشتی و غیراخلاقی بودن زندگی خانوادههای اشرافی در دوران امپراتوری دوم فرانسه، بیبندوباری، انحرافات جنسی، فقر اقتصادی و... را در چارچوب مکتب ناتورالیسم بهنمایش میگذارد. هر دو رمان جلوههای مشترک زیادی همچون وراثت، علم فیزیولوژیک، عشق بهعنوان نیرویی جسمانی، اخلاقستیزی و زشتنگاری و... را بازتاب دادهاند.
."رادوبیس" نجیبمحفوظ نویسنده نامدار مصری معاصر، رمانی تاریخی-اجتماعی است که میتوان رگههایی از ريالیسم، ناتورالیسم و در مواردی ريالیسم جادویی را در ان مشاهده کرد؛ رمان "سهم سگان شکاری" امیل زولا مشهورترین نویسنده ناتورالیسم فرانسوی نیز رمانی تاریخی – اجتماعی است که حوادث تاریخی واقعی محیط جامعه را با سبکی ناتورالیستی بازتاب داده است.به همین دلیل وجوددرونمایه مشترکدو رمان سهم سگان شکاری امیل زولا و رادوبیس نجیبمحفوظ، باعث شد که ما این دو رمان را از نظر برخی رگههای ناتورالیسم در چارچوب ادبیات تطبیقی به روش توصیفی-تحلیلیمورد بررسی قرار دهیم.یافتهها حاکی از ان است که اشخاص رمان رادوبیس، حاکم و دولتمردان مصر و نیز اشخاص رمان زولا، اشرافزادگان تازه به دوران رسیده زمان امپراطوری دوم فرانسه هستند و قهرمانان داستانها دارای برجستگی خاصی هستند که نویسندگان اصرای بر تیپسازیانها ندارند. نجیباز حوادث واقعی محیط جامعه چون، تاریخ مصر معاصر و مسايل ان، فساد اخلاقی در قصرهای پادشاهی، روسپیگری و... سخن میگوید و حاکمان خودکامه را به باد انتقاد میگیرد. زولا نیز زشتی و غیراخلاقی بودن زندگی خانوادههای اشرافی در دوران امپراطوری دوم فرانسه، بیبندوباری، انحرافات جنسی، فقر اقتصادی و... را در چارچوب مکتب ناتورالیسم به نمایش میگذارد. هر دو رمان جلوههای مشترک زیادی چون وراثت، علم فیزیولوژیک، عشق به عنوان نیرویی جسمانی، اخلاق ستیزی و زشتنگاری و... را بازتاب دادهاند.
خلاصه ماشینی:
تحليل عناصر ناتوراليستي در رمان هاي رادوبيس نجيب محفوظ و سهم سگان شکاري اميل زولا علي نظري ١، پروين خليلي ٢، مسعود باوان پوري * 3 (دريافت : ١٣٩٨/١/٢ پذيرش : ١٣٩٨/٤/٨) چکيده ناتوراليسم را به دليل شباهت زياد آن به رئاليسم ، شکل افراطي رئاليسـم دانسـته انـد کـه همۀ حوادث و اتفاقات موجود در طبيعت را در چارچوب علوم طبيعي تفسير مـيکنـد.
غرض ما از انتخاب اين رمان آن است که با توجـه بـه غيراخلاقي و زشت بودن موضوع داستان هاي ناتوراليستي، در رمان رادوبيس نيز سـخن از تباهي، بيعدالتي و سقوط اخلاقي به ميان آمـده اسـت و رگـه هـايي از ناتوراليسـم را ميتوان در آن مشاهده کرد.
با توجه به ادبيات تطبيقي، جلوه هاي اشتراک و افتراق دو رمان چگونه است ؟ فرضيه هاي پژوهش نيز بر اين اساس طـرح ريـزي شـده اسـت کـه دو نويسـنده بـه آسيب هاي محيط اجتماعي، فساد و بيبندوباري بين اشراف زادگان تازه به دوران رسـيده و 109 نيز فساد در قصرهاي پادشاهي توجه کرده و اين مؤلفه ها را با اندکي افتراق و با سـبکي ناتوراليستي در آثارشان بازتاب داده اند.
La Curée (The share of hunting dogs( by Emil Zola, the most famous author of French naturalism, is also a historical- social novel that demonstrates the real historical events of the communist environment in a naturalistic style.