خلاصه ماشینی:
"در خاتمه از باب تشبه به کامل و هم از باب اعتذار،به بیتی از مرحوم میرزا عبد الجواد ادیب نیشابوری(ز مدزسان مشهور مشهد)تمسک میجویم که آن بیت را نیز حضرت علامه حائری یزدی،خود در پایان نامهیی که قریب سی سال پیش در انتقاد ز فرمایشت مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی در مجلهی راهنمای کتاب نوشته بودند،ذکر فرموده بودند: این همه بیهده ژاژ خواهی،نیست جز محض طبع آرایی ور نه اندر طریق گدایی من همان باستانی گدایم هذه بضاعتکم ردت الیکم سید حسن امین اول اکتبر 1996،ادینبورا،انگلستان بعد التحریر-حضرت آقایی استاد حایری یزدی در مصاحبهی اخیر خود(شهریور1374)در خرد نامهی صدرا ضمن اشاره به همین مقاله که در ایرانشناسی چاپ شده است،تز«حکمت برتر»را تکرار فرمودهاند،بلکه اصلا منکر وجود«حکمت ذوقی»شدهاند!!در حالی که عبارت خواجه نصیر طوسی در شرح اشارات و قیصری در شرح فصوص،بر تقسیم مکتبهای فلسفی ما قبل صدرا به حکمت بحثی و حکمت ذوقی تصریح دارد».
یعنی اولا به نمایندگی آیت الله بروجردی در شورای عالی فرهنگ(در کنار دکتر شایگان،دکتر سیاسی،دکتر معین و دکتر آذر)مشارکت داشت و ثانیا،خود رأسا در انتخابات دورهی هفدهم مجلس از یزدکاندیدای نمایندگی شد، هر چند در برابر کاندیداهای دیگر(دکتر مرشد،موسوی زاده،دکتر طاهری،سید کاظم جلیلی،صراف زاده)که خیلی سیاسی کارتر بودند، رأی نیاورد و به مجلس راه نیافت ملاقات با مصدق استاد حایری یزدی نخستین ملاقات خود را با زندهیاد دکتر مصدق به عنوان«پیام رسان»و«سفیر»آیت الله بروجردی چنین گزارش میکند که چون مصدق،حاج شیخ ابو الفضل تولیت ر از تولیت موروثیاش در آستانهی حضرت معصومه در قم منغزل کرده و استاد سید محمد مشکوة را به آن سمت منصوب کرده بود،آیت الله بروجردی به مصدق پیام داد که مشکوة را که به آقای بروجردی اعتنایی نداشت،بردارند و همان تولیت را ابقا کنند."