چکیده:
جهان امروز و مناسبات آن بسیار پیچیده و متغیر میباشد. دلیل این موضوع نیز نوآوری در سیستمهای مختلف
دانشگاهی، ارتباطات و تولیدات دانش بنیان است. تولیدات دانش بنیان فعالیتهایی است که در آن بهرهوری و اقتصاد مقاوم و پایدار، از تاثیر تولید دانش ضروری حاصل میشود. نظام دانشگاهی، یکی از نهادهای اصلی در تعیین کیفیت اطلاعات و تولیدات دانش بنیان میباشد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش دانشگاه در تحقق اقتصاد مقاومتی دانش بنیان بود. روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) و جامعه آماری اعضای هیات علمی و پژوهشگران دارای سابقه تولید دانش طی سه سال اخیر بودند که حجم نمونه در در بخش کیفی، 24 نفر و در بخش کمی در تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی، به ترتیب 226 و 156 نفر بودند. نمونه گیری هدفمند بود. روش گردآوری در بخش کیفی مصاحبه، مقوله بندی فرایند کدگذاری و تم بندی، استخراج گویه ها بود و در بخش کمی پس از تایید اعتبار 38 گویه ابزار محقق ساخته با آلفای کرونباخ 0.94 ؛ در تحلیل عاملی اکتشافی، فرضهای مناسبت تحلیل عاملی، ماتریس مقوله- ها، استخراج مشترکات و چرخش واریماکس برای تخصیص هر یک از 38 گویه به 8 عامل استفاده شد. با توجه به یافته ها 8 بعد شناسایی شده که قریب به 64 درصد سهم را داشتند. در تحلیل عامل تاییدی، ساختار همبستگی برازش
خوب مدل را تایید کرد که این 8 بعد نظام مدیریتی و نهادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، منابع وامکانات کارآمد، نوآوری و کارآفرینی در علوم پزشکی، خط مشیها و اثرات محیطی-اجتماعی، عوامل ساختاری، نیروی انسانی دانش بنیان، نظامهای ثبت و بانک اطلاعاتی دانش بنیان بودند.
خلاصه ماشینی:
در تحلیل عامل تأییدی، ساختار همبستگی برازش خوب مدل را تأیید کرد که این 8 بُعد نظام مدیریتی و نهادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، منابع وامکانات کارآمد، نوآوری و کارآفرینی در علوم پزشکی، خط مشیها و اثرات محیطی-اجتماعی، عوامل ساختاری، نیروی انسانی دانش بنیان، نظامهای ثبت و بانک اطلاعاتی دانش بنیان بودند.
برای دستیابی به اهداف این الگو باید موارد موثر بر آن در دستور کار قرار گیرد، در همین راستا اقتصاد دانش بنیان بر تولید، توزیع و استفاده از دانش برای بدست آوردن ثروت و ایجاد رشد تأکید دارد و در عصر ارتباطات و فناوری، دانش به مثابه منبع حیاتی سازمان ها در عرصه رقابت و عاملی برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار محسوب می گردد و استفاده از آن یکی از الزامات و مولفه های دستیابی به اهداف اقتصادی می باشد (افتخاری و توتونچی، 1394).
این مطالعه با هدف تعیین نقش دانشگاه در تحقق اقتصاد دانش بنیان از دیدگاه اعضای هیات علمی و مدیران پژوهشگر دانشکده های پرستاری و مامائی، پزشکی، دندانپزشکی، بهداشت، پیراپزشکی و فناوری های نوین پزشکی و ارائه مدل در دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد.
در تحلیل عامل اکتشافی با توجه به 38 گویه تأیید شده و محاسبه در ازای هر گویه 5 نفر، کل نمونه مورد نیاز جهت پاسخ به پرسشنامه حداقل 190 نفر تعیین شد که به صورت هدفمند (اعضای هیات علمی و محققین دارای تولید دانش طی سه سال گذشته) انتخاب شدند و پرسشنامه بین 226 نفر توزیع و تکمیل شد و وارد SPSS شد، سپس از فرض های مناسبت تحلیل عاملی، دترمینان ماتریس و شاخص KMO و آزمون بارتلت برای کرویت استفاده شد.