Skip to main content
فهرست مقالات

نظری به معاد جسمانی در حکمت متعالیه

نویسنده:

(5 صفحه - از 47 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : معاد ، معاد جسمانی ، عقل ، عقل ، ملا صدرا ، تنبیه ، استاد ، معارف ، صدر المتألهین درباره‌ی معاد جسمانی ، قرآن

خلاصه ماشینی:

"کتاب یک مقدمه دارد با عنوان«سخنی‌ در آغاز»که در واقع براعت استهالی به شمار می‌آید برای همه‌ی‌ مطالب آن و با مطالعه‌ی آن یک آگاهی کلی از مباحث تحقیق به ذهن‌ خواننده منتقل می‌شود و خواننده به زودی درمی‌یابد که این کتاب در دفاع از صدر الدین شیرازی(ملا صدرا)نوشته شده است که عده‌یی او را معتقد به معاد روحانی/مثالی(وجود لذت و رنج برای روح بعد از مرگ)دانسته و تکفیر کرده‌اند و استاد حکیمی بر مبنای مکتب‌ تفکیک(جداسازی یافته‌های بشری از حقایق وحیانی)می‌خواهد «مقام این فیلسوف اسلامی درهم نشکند»و سرانجام به این نتیجه‌ می‌رسد که»صدر المتالهین نیز در معارف الهی و مسائل اعتقادی‌ حوزه‌ی قرآن کریم را از حوزه‌ی فلسفی بنیاد اشراقی و روانی نهاد و عرفان استناد جدا می‌کرده است و قرآن کریم و تعالیم پیامبر اکرم(ص)و اوصیاء(ع)را تا سطح عرفان و فلسفه تنزل نمی‌داده است». برای این‌که ذهن خواننده در جریان سخن استاد قرار گیرد می‌افزاییم که عده‌یی از فلاسفه-و شاید همه‌ی آنان-نتوانسته‌اند معضل معاد را با دیدگاه خود حل کنند و بپذیرند که نمونه‌ی آنان‌ فارابی،ابن سینا و ملا صدرا است و حال تحقیق و پژوهش‌های آن‌ها در این موضوع به«معاد»به شکلی که قرآن کریم و اخبار می‌گوید با فلسفه و عقل بشری قابل اثبات و درک نیست و معاد فلاسفه معاد روحانی‌ست و این مسئله باعث شده است شریعت‌گرایان به این‌ اندیشمندان بدبین شوند و احیانا آنان را تکفیر کنند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.