چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر مطالعه دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور از نوآوری خدمات و کیفیت خدمات در کتابخانه هوشمند و قصد رفتاری آنها بر اساس مدل پذیرش فناوری (TAM) در زمان بحران کووید-19 بود. روش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی از نوع پیمایشی-تحلیلی بود. حجم نمونه برابر با 384 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای بزرگ مرکز استانهای کشور بود. ابزار گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه تلفیقی انجام شد. پایایی کلی پرسشنامه برابر با 0/853 شد که نشاندهنده پایایی مطلوب پرسشنامه بود. تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه و معادلات ساختاری به کمک نرمافزار آماری SPSS نسخه 23 و Amos نسخه 21 انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد کیفیت خدمات و نوآوری خدمات توانستند واریانس برداشت ذهنی از مفید بودن و برداشت ذهنی از سهولت استفاده را به طور معنیداری تبیین کنند. از طرفی، متغیر برداشت ذهنی از مفیدبودن و برداشت ذهنی از سهولت استفاده توانستند تغییرات مربوط به نگرش به استفاده را تبیین کنند. همچنین متغیر نگرش به استفاده توانست تغییرات مربوط به قصد استفاده را تبیین کند. یافتههای شاخصهای مدل ارائه شده حکایت از آن داشت که از برازش مطلوب و قابل قبولی برخوردار بود. نتیجهگیری: کتابخانههای دانشگاهی در زمان بحران بایستی منابع اطلاعاتی با کیفیت بهتری را در اختیار کاربران خود قرار دهند و این امر زمانی میسر خواهد شد که آنها به سوی کتابخانه هوشمند قدم بگذارند. بنابراین ضروری است بودجه کافی، فناوریهای اطلاعاتی لازم و همچنین آموزشهای لازم به نیروهای متخصص در راستای پیادهسازی کتابخانه هوشمند اختصاص داده شود.
Objective: The purpose of this paper was to study the views of faculty members of Iranian universities on service innovation and service quality in the intelligent library and their behavioral intentions during the Covid-19 crisis. Methodology: The method used to perform this applied research was analytical survey. The sample size was equal to 384 faculty members of universities in the provincial capitals of the country. The data collection tool was a questionnaire. Seven faculty members confirmed the content validity of the questionnaire. The overall reliability of the questionnaire was equal to .853 which indicated the optimal reliability of the questionnaire. The data analysis was performed using multiple regression and structural equation modeling using SPSS software version 23 and Amos version 21. Findings: Findings showed that service quality and service innovation could significantly explain the variance of perceived usefulness and perceived ease of use. On the other hand, parabolic correlation coefficients showed that the variable of service innovation was 20.79 percent and the quality of service was 32.71 percent of the variance of the variable of perceived usefulness. In adition, the variable of service innovation was 13.91 percent and the quality of service was 35.16 percent of the variance of the variable, which in turn, explain the perceived ease of use. The variables of perceived usefulness and perceived ease of use were able to explain the changes related to attitude toward using. On the other hand, the perceived usefulness should be 12.25 percent and the perceived ease of use should explain 21.06 percent of the variance of the variable of attitude toward using. Besides, the variable of attitude toward using was able to explain the changes related to the behavioral intention use and the variable of attitude toward using explained 61.77 percent of the variance of the variable of behavioral intention use. Moreover, the findings of the indicators of the proposed model indicated that it had a desirable and acceptable fit. Conclusion: Library users' satisfaction depends on providing quality information in the shortest possible time. Therefore, it is necessary to first have complete knowledge of the needs of users and then to meet these needs in a situation that can meet those needs to some extent. On the other hand, in times of crisis, libraries must provide quality information resources to their users online. This will not be possible unless libraries move towards intelligent libraries. Therefore, considering the importance of service quality and service innovation in university libraries, administrators of universities and libraries should take a dynamic approach to create their own intelligent libraries, evaluate and view the views of key library users in different periods, because this evaluation has strengths and weaknesses. In general, the results of this research are useful and effective in improving the quality of intelligent libraries and facilitating interaction between users and intelligent libraries.
خلاصه ماشینی:
هر کدام از پژوهشهای پیشین در توسعه مدل ديویس، باگوزي و وارشاو نقش مهمی را ایفا کرده و توانستند این مدل را گسترش دهند؛ از طرفی، تاکنون پژوهشهای ارائه شده در خصوص پذیرش فناوری نشان دادند که این مدل از اعتبار بالایی برخور Cox, Pinfield, & Rutter Davis Davis, Bagozzi & Warshaw اساس مدل پذیرش فناوری، بر دو عامل برداشت ذهنی از مفید بودن و برداشت ذهنی از سهولت استفاده تشکیل شده است.
با این که یکی از اهداف اصلی همه کتابخانهها ارائه اطلاعات مناسب در زمان مناسب به کاربران خود است، ولی در شرایط بحرانی کتابخانههای سنتی جهت برطرفکردن نیازهای Yi, Jackson, Park & Probst Herna'ndez, Jime'nez & Martı'n Mojtahed, Nunes & Peng Hsu & Lin خود با چالش بزرگی روبهرو هستند.
مدل مفهومی پژوهش بر اساس مدل پذيرش فناوري (منبع: پذیرش فناوری اطلاعات ديوس، باگوزي Hernon, Nitecki & Altman Chiu, Chao, Kao, Pu & Huang Becker, Hartle & Mhlauli Cape Peninsula Chen & Shen محدودیت کلیدی مدل پذیرش فناوری این است که هر چند این مدل بینشی ارزشمند در مورد پذیرش و استفاده کاربران از فناوری اطلاعات را ارائه میدهد، اما تمرکز آن فقط بر عوامل تعیینکننده استفاده یعنی برداشت ذهنی از سومندی و و برداشت ذهنی از سهولت استفاده است و نشان نمیدهد که ادراکات چگونه شکل گرفتهاند یا چگونه میتوان آنها را در جهت تقویت پذیرش و افزایش استفاده از فناوری اطلاعات اداره کرد؛ ولی آنچه که این مدل را با اهمیت قرار داده این است که ارائه مبنایی جهت تعیین اثر متغیرهای بیرونی بر باورهای درونی همچون برداشت ذهنی از مفید بودن و برداشت ذهنی از سهولت استفاده و ارتباط آنها با قصد رفتاری است (بیگینیا، الوانی و گلشن، 1390).