چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فناوری نرم تجاری بر بازاریابی آنلاین در دو حوزه کاربران بازاریابی آنلاین و تکنولوژی نرم تجاری است. این پژوهش، پارادایم اثباتگرایی را در پیش گرفته است و با هدف کاربردی، رویکرد قیاسی و استراتژی پیمایشی، بهصورت میدانی اجرا شده و ابزار جمعآوری دادههای آن، پرسشنامه است. دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری، در نرمافزار AMOS تحلیل شده است. 390 پرسشنامه، بهروش غیرتصادفی هدفمند، بین فعالان حوزه بازاریابی آنلاین، فناوریهای سخت و نرم و اساتید دانشگاه و دانشجویانی که با فناوریهای نرم تجاری و بازاریابی آنلاین آشنا بودند، توزیع شد. پایایی پرسشنامه با استفاده ضریب آلفای کرونباخ به تأیید رسید؛ بهطوری که این ضریب برای فناوری نرم تجاری با 11 گویه برابر با 787/0، تجزیهوتحلیل بازار با 8 گویه برابر با 871/0، فناوری مشتریمحور با 2 گویه برابر با 798/0، تجارت هوشمند با 3 گویه برابر با 765/0 و بازاریابی آنلاین با 2 گویه 821/0 بهدست آمد که همه از مقدار استاندارد 7/0 بیشتر بودند. روایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش اعتبار محتوا بررسی شد. یافتههای پژوهش از تأثیر مثبت و معنادار فناوری نرم تجاری بر بازاریابی آنلاین حکایت میکند تا جایی که نتایج پژوهش نشان میدهد، 98 درصد از تغییرات بازاریابی آنلاین، چه بهصورت اثر مسیر مستقیم و چه از طریق اثر مسیر غیرمستقیم، از طریق فناوری نرم تجاری و تجزیه وتحلیل بازار، مشتری محوری و تجارت هوشمند تبیین میشود.
The purpose of this study was to investigate the impact of commercial soft technology on online marketing among users of online marketing and commercial soft technology. The research was conducted with a positivist paradigm, applied purpose, deductive approach, and survey strategy using a questionnaire. Data analysis was performed by structural equation modeling and using AMOS software. Using a purposeful non-random sampling method, 390 questionnaires were distributed among online marketers, users of hard and soft technologies, and university professors and students familiar with the related notions. Reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. The extracted Cronbach's alpha for commercial soft technology with 11 items was 0.787, market analysis with 8 items was 0.871, customer-oriented technology with 2 items was 0.798, smart business with 3 items was 0.765, and online marketing with 2 items was 0.821; all these values are greater than the standard value (0.7). Moreover, the validity was approved by the content validity method. The findings indicated a positive and significant impact of commercial soft technology on online marketing. The results indicated that 98% of online marketing changes occurred, either as direct or indirect route effects, by commercial soft technology, market analysis, customer-oriented business strategy, and smart business.