چکیده:
خودنظمجویی تحولی دارای نقش بسزایی در فرآیند یادگیری دانشجویان می باشد. هدف این پژوهش عبارت بود از بررسی تأثیر آموزش حل مسأله بر راهبردهای یادگیری خود نظم دهندۀ (برنامه ریزی، نظارت و کنترل، و بازتابش) در دانشجویان. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشجویان آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور در سال 1391 با حجم 80 نفر بودند. حجم نمونه شامل 30 نفر از این دانشجویان بود. که بهصورت داوطلبانه برای همکاری شرکت کردند و بهصورت تصادفی ساده 15 نفر بهعنوان گروه آزمایش و 15 نفر بهعنوان گروه گواه انتخاب شدند. یک پیشآزمون با استفاده از پرسشنامۀ خودنظمدهنده در یادگیری (SRLIS) از هر دو گروه گرفته شد و سپس به گروه آزمایش طی 5 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه حل مسأله آموزش داده شد، در حالی که به گروه گواه آموزشی داده نشد. بعد از پایان دورۀ آموزش از هر دو گروه دوباره پرسشنامۀ خودنظمدهنده در یادگیری (SRLIS) (پسآزمون) بهعمل آمد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت بین نمرات باقیماندۀ گروه آزمایشی و گروه کنترل معنیدار است (0/001P ). یافتههای پژوهش نشان داد که، آموزش حل مسأله بر راهبردهای یادگیری خودنظمدهنده (برنامهریزی، نظارت و کنترل، بازتابش) در دانشجویان آموزش از راه دور تأثیر معناداری داشته است.
Developmental self-regulation has an essential role on the process of learning in students. The purpose of this study was to determine the effect of problem solving skills training on self regulated learning strategies (planning, manitoring & control, and reflection) in distance education students. Statistical population of this research consisted all of distance education students of payamenour university (80 students). The sample was 30 students that were selected randomly out of 80 people. These students were randomly assigned into experimental and control groups. Participants were asked to complete the self regulation in learning questionaire. experimental group participated in 5 sessions (1 session a week). Each session lasted for 90 minutes. Unisef problem solving skills training was employed on experimental group as independent variable. Covariance analysis showed that there is a significant difference between mean scores of experimental and control groups (p