چکیده:
پژوهشگران مختلف همواره بر نقش تاثیرگذار حل مساله بر حیطههای گوناگون زندگی اشاره کرده اند. هدف این پژوهش عبارت بود از بررسی تاثیر آموزش حل مساله بر فرآیندهای خودجوش نظم دهنده (انتخاب، بهینه سازی، و جبران- SOC) در دانشجویان. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشجویان آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور در سال 1391 با حجم 80 نفر بودند. حجم نمونه شامل 30 نفر از این دانشجویان بود. که به صورت داوطلبانه برای همکاری شرکت کردند و به صورت تصادفی ساده 15 نفر بهعنوان گروه آزمایش و 15 نفر بهعنوان گروه گواه انتخاب شدند. و یک پیشآزمون با استفاده از پرسشنامۀ SOC از هر دو گروه گرفته شد و سپس به گروه آزمایش طی 5 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه حل مساله آموزش داده شد، در حالی که به گروه گواه آموزشی داده نشد. پس از پایان دورۀ آموزش از هر دو گروه دوباره پرسشنامۀ SOC (پسآزمون) به عمل آمد. یافتههای پژوهش نشان داد که، آموزش حل مساله بر فرآیندهای خودجوش نظمدهندۀ (انتخاب، بهینهسازی، و جبران- SOC) در دانشجویان تاثیر معناداری داشته است.
The different researchers always implied to the impressive role of problem solving on diverse domain of life. The purpose of this study was to determine the effect of problem solving skills training on self regulated procceses (selection, optimization, & compensation) in distance education students. Statistical population of this research consisted allof distance education studentsof payamenour university (80Students). The sample was 30 studentsthat were selected randomly out of 80 people. These studentswere randomly assigned into experimental and control groups. participants were asked to complete the SOC questionaire. Experimental group participated in 5 sessions (1 session a week). Each session lasted for 90 minutes. Unisef problem solving skills training was employed on experimental group as independent variable. Covariance analysis showed that there is a significant difference between mean scores ofexperimental and control groups (p