Skip to main content
فهرست مقالات

ناسیونالیسم شمشیر دودم زنگ زده

نویسنده:

(3 صفحه - از 19 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : ناسیونالیسم، استعمار، شمشیر، وطن، اسلام، ناسیونالیسم شمشیر دودم زنگ، ناسیونالیسم شمشیر دودم زنگ‌زده، اعراب، قوم، نژاد

خلاصه ماشینی:

"چنین بود که در ایران،ناگهان شاهان باستانی‌ و جشنهای منسوخ کهن و لغات مهجور اهمیت پیدا کرد و مایهء هویت و ملاک بزرگی و اصالت مردم ایران به‌ حساب آمد و تحقیر اعراب رواج یافت و لغات عربی‌ طرد شد و در مصر آثار و احوال فراعنه ترویج و تبلیغ‌ گردید و در ترکیه،«ترک بودن»به جای«مسلمان‌ بودن»نشست و خط عربی منسوخ و خط اروپایی‌ جانشین آن شد و برای اعراب،زبان عربی و آداب و رسوم و تاریخ عربی،حتی تاریخ جاهلیت،اصالت یافت و هر چیز که اسلامی بود،حتی خود اسلام نیز،امری‌ عربی قلمداد شد و سرانجام کار اصالت دادن عربیت‌ در مقابل اسلام به جایی کشید که در قلب عالم اسلام، یعنی در مکه،در کنار کعبه،سلمان و بلال و صهیب را از یاد بردند و خیابانها و بزرگراههای خود را به‌ نام«ابو لهب»و امثال او نام‌گذاری کردند بی‌آنکه شرمی‌ به خود راه دهند از اینکه در قرآن می‌خوانند تبت یدا ابی لهب و تب،ما اغنی ما له و ما کسب و چنین شد که به جای یک سرزمین وسیع اسلامی، دهها کشور کوچک و ضعیف و بی‌خطر به وجود آمد که‌ بر هر یک از آنها مزدوری دست نشاندهء استعمار حکومت‌ یافت و هر کدام میدانی شد برای غارت مواد خام و بازاری شد برای عرضه و فروش کالاهای رنگارنگ‌ استعمارگران،و در همهء آنها مسئلهء اصلی مورد بحث و تحقیق و نزاع این شد که ثابت شود فلان شخصیت‌ مشهور و دانشمند معروف که در چندین و چند قرن پیش‌ می‌زیسته،هموطن آنها بوده و ملیت آنها را داشته است‌ و جار و جنجال به راه افتاد که‌ مثلا فارابی ترک بوده نه ایرانی و ابوریحان بیرونی، افغانی و صلاح الدین ایوبی،کرد و ابن خلدون،عرب‌ بوده است و کار به جایی رسید که استخوانهای‌ سید جمال الدین اسد آبادی را-که یک عمر برای‌ وحدت و اتحاد مسلمین و مبارزه با تفرقه و فرقه‌گرایی‌ فریاد کرده بود،به بهانهء افغانی بودن،از خاکهای‌ اسلامبول در آوردند و در کیسه ریختند و به افغانستان‌ بردند."

صفحه:
از 19 تا 21