چکیده:
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تاثیر قابلیت نوآوری بـر عملکرد تجاری سازی فناوری شرکتهای دانشبنیان با در نظر گرفتن متغیر میانجی نوآوری سازمانی اسـت. روششناسی: پـژوهش حاضـر از جنبـه هـدف در دسـته پژوهش های کاربردی قرار می گیرد و از نظر روش و ماهیت توصیفی- پیمایشی اسـت. ابـزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد بوده و جامعه آماری پژوهش حاضر 99 شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری مدرس می باشند که از میان 99 مدیر ارشد آن ها، تعداد نمونـه بـا اسـتفاده از فرمول کوکران و با توجه به اطمینان از برگشت پرسشـنامه کـافی(10 درصد حاشیه اطمینان) 87 نفـر تعیـین شـد، کـه در نهایت 81 پرسشنامه به روش نمونه گیری تصادفی ساده برای تحلیل جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها شامل آزمون فرضیه هـا و سنجش روابط بین متغیرها است که به دلیل تعداد نمونه کم، از تکنیک مـدل سـازی معـادلات ساختاری به وش حداقل مربعات جزئی در نسخه سوم نرم افزارSmartPLS استفاده شده اسـت. یافتهها: بررسی نتایج پژوهش نشان داد قابلیت نوآوری بر عملکرد تجاری سازی فناوری تاثیر معناداری می گذارد و همچنین میانجی گری نوآوری سازمانی در اثرگذاری قابلیت نوآوری بر عملکرد تجاری سازی فناوری مورد تایید قرار گرفت. نتیجهگیری: حفظ مزیت رقابتی و بقا شرکت های دانش بنیان در گرو ارتقا پیوسته قابلیت نوآوری، فراهم نمودن بستری جهت توسعه نوآوری سازمانی و تقویت تجاری سازی فناوری می باشد.
Objective: This study aims to explore the effect of innovation capability on technology commercialization performance in Knowledge-Based Companies by considering the mediating variable of organizational innovation. Methodology: The present research is applied in a practical, descriptive and survey-oriented way. The statistical population of this research consists of 99 top managers of Knowledge-Based Companies in modares’s Science and Technology Park. A randomized stratified sampling method was used to select the statistical sample. Using Cochran sampling formula(10% error), the number of sample member was calculated to be 87 people. At the end, 81 questionnaires were correctly filled. In order to analyze the data, the Structural Equation Modeling based on partial least squares method has been explioted using Smart PLS software. Findings: The results of analysis of research hypotheses showed that innovation capability has significantly positive effects on the technology commercialization performance. Moreover, organizational innovation mediated the relationship between innovation capability and technology commercialization performance. Conclusion: Creating competitive advantage and survival of knowledge-based companies is a continuous enhancement of innovation capability, providing a framework for the development of organizational innovation, and enhancing technology commercialization.
خلاصه ماشینی:
نتیجه گیری: خلق مزیت رقابتی و بقا شرکت های دانش بنیان در گرو ارتقا پیوسته قابلیت نوآوری، فراهم کردن بستری جهت توسعه نوآوری سازمانی و تقویت تجاری سازی فناوری است .
پـارک هـای علـم و فنـاوری نیز از طریق ایجاد شرکت های کوچـک و متوسـط دانـش بنیـان و بـا فـراهم کـردن تسـهیلات و حمایت های مختلف ، سعی در ایجاد زمینه ای برای رسیدن به رشد و توسعه پایدار و تعمیـق اقتصـاد دانش بنیان دارند؛ به عبارت دیگر پارک ها از طریق حمایت های مختلف از این شرکت هـا در جهـت توسعه ایده های فناورانه و تجاری سازی فناوری کمک می کنند تا آن ها با استفاده از نیروهای نخبـه و کارآفرین و همچنین با به کارگیری دانش و ایده های فناورانه و تجـاری سـازی آن هـا، پلـی بـین دانشگاه ، صنعت و دولت ایجاد کنند و سبب رشد و توسعه پایدار مبتنی بـر مزیـت هـای رقـابتی در سطح ملی ، منطقه ای و حتی جهانی شوند (حاجی غلام سریزدی و منطقی ،١٣٩٢).
با توجه به اهمیت و ضرورت نقش قابلیـت نـوآوری و نـوآوری سـازمانی بـر ارتقـا عملکـرد تجاری سازی فناوری، خلق مزیت رقابتی، بقا و پایداری شرکت هـای دانـش بنیـان در محـیط هـای متلاطم و در حال تغییر امروزی، شرکت های دانش بنیان ناگزیرند برای بهبود عملکرد، ورود و رشـد در بازارهای داخلی و بین المللی و کسب جایگاه رقابتی، به ارتقا پیوسته قابلیـت نـوآوری و نـوآوری سازمانی روی آورند و عملکرد تجاری سازی فناوری را به عنوان مهم ترین مرحله مـدیریت فنـاوری تقویت کنند.