چکیده:
زمینه و هدف: تقویت کارآفرینی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه آنیکی از ابزارهای پیشرفت اقتصادی کشورهای در حالتوسعه است. شهرها بهعنوان عناصر اصلی تشکیل یک کشور از این تأثیر بیبهره نیستند. هدف این پژوهش تدوین چارچوبی برای استقرار کارآفرینی شهری در ایران است.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی است و در آن از روش کیفی دادهبنیاد استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگانی بود که در حوزه کارآفرینی و مدیریت شهری دارای دانش کافی بودند. برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمه ساختیافته استفاده شد. تحلیل متن مصاحبهها به کمک نرمافزار Atlas ti انجام شد. ابعاد سنجش کارآفرینی شهری (نگرش کارآفرینانه، توانایی کارآفرینانه، آرمان کارآفرینانه، اقدام کارآفرینانه) بهعنوان مقوله محوری مشخص شد و چارچوب نهایی تدوین شد.
یافتهها: بر اساس تحلیل دادهها، نگرش کارآفرینانه، توانایی کارآفرینانه، آرمان کارآفرینانه، اقدام کارآفرینانه بهعنوان مقوله محوری، شهر خلاق، خطمشی شکوفایی شهری، زیستبوم کارآفرینی شهری و شرایط تولید/خدمات کارآفرینانه به عنوان عوامل علی، انعطافپذیری شهری، تراکم شهری، و عدم اطمینان محیطی بهعنوان عوامل زمینهای، تعاملات شهری و رقابت شهری بهعنوان عوامل میانجی، کیفیت زندگی شهروندان، رضایت عمومی شهروندان، تعمیق سرمایه اجتماعی و شکلگیری آرمانشهرها به عنوان پیامدها شناسایی شدند.
نتیجهگیری: کارآفرینی شهری از طریق شناسایی، ارزیابی و بهرهبرداری از فرصتهای شهری موجب توسعه کارآفرینی، حل معضلات شهری، ترمیم ساختارهای شهری و رشد و شکوفایی کسبوکارهای کوچک و متوسط و ارتقای مطلوبیت زندگی شهر خواهد شد.
Enhancing entrepreneurship and creating the right platform for developing one of the economic development tools of developing countries. Cities do not have the same impact as the main elements of a nation's formation.The purpose of this study is to develop a framework for the establishment of urban entrepreneurship in Iran based on the Granded theory method . he statistical population of this research includes experts who have sufficient knowledge in the field of entrepreneurship and urban management. A semi-structured sample based on Atlas-ti software has been used to collect required data. After analyzing the text of the interviews, the dimensions of urban entrepreneurship measurements (entrepreneurial attitudes,entrepreneurial ability, entrepreneurial aspirations, entrepreneurial action) were identified as a central issue and the final framework was developed.The research findings show that the creative city, urban prosperity policy, urban entrepreneurship ecosystem and Entrepreneurial conditions are among the factors affecting urban entrepreneurship in Iran. Urban flexibility,urban density, and environmental uncertainty are underlying factors for urban entrepreneurship development. Urban interactions and urban competitiveness act as intermediary agents in urban entrepreneurship establishment. Mean while, the establishment of urban entrepreneurship has consequences such as the quality of life of citizens, the general satisfaction of citizens, the deepening of social capital and the formation of utopian cities. urban entrepreneurship can be valuable, using shared intellectual and social capital and identifying and evaluating urban opportunities. It leads to the development of entrepreneurship and, in addition to solving urban problems, restore’s urban structures and flourishes small and medium-sized enterprises in the cities.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: بر اساس تحلیل داده ها، نگرش کارآفرینانه ، توانایی کارآفرینانه ، آرمان کارآفرینانه ، اقدام کارآفرینانه به عنوان مقوله محوری ، شهر خلاق ، خط مشی شکوفایی شهری ، زیست بوم کارآفرینی شهری و شرایط تولید/خدمات کارآفرینانه به عنوان عوامل علی، انعطاف پذیری شهری ، تراکم شهری ، و عدم اطمینان محیطی به عنوان عوامل زمینه ای ، تعاملات شهری و رقابت شهری به عنوان عوامل میانجی ، کیفیت زندگی شهروندان ، رضایت عمومی شهروندان ، تعمیق سرمایه اجتماعی و شکل گیری آرمان شهرها به عنوان پیامدها شناسایی شدند.
مفهوم کارآفرینی شهری از دیدگاه اندیشمندان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} سنجش کارآفرینی شهری تاکنون برای اندازه گیری کارآفرینی شهری معیارهای مختلفی و متنوعی معرفی شده انـد که هنوز توافقی قطعی در این باب صورت نگرفتـه اسـت ، ادوارد آل گلیسـر١ (٢٠٠٧) در تحقیق خود از دو شـاخص خوداشـتغالی و متوسـط انـدازه شـرکت بـرای انـدازه گیـری کارآفرینی شهرها استفاده کرده است .
عوامل مؤثر بر کارآفرینی شهری در ایران {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به مبانی نظری پیش گفته ، می توان گفت که وجـوه مختلـف کـارآفرینی شهری به خوبی تبیین نشده است و اختلاف نظر قابل توجهی بین اندیشمندان در زمینه سنجش کارآفرینی شهری، عوامـل مـؤثر بـر اسـتقرار آن ، پیامـدهای آن وجـود دارد.
آمارهای جمعیت شناختی خبرگان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ابزار اصلی مورد استفاده برای تدوین مدل فرایندی در این پژوهش ، مصاحبه نیمـه ساختاریافته است .
Arturo E Osorio and Banu Özkazanç-Pan (2017), Defining the ‘Urban’ in Urban Entrepreneurship: Implications for Economic Development Policy, Academy of Management, 10,213-235 Bluhm,D.