چکیده:
زمینه و هدف: امروزه اقدامات متنوعی جهت تجاریسازی فناوریهای نظامی در کشورهای مختلف جهان انجام میشود. بر این اساس، این مقاله به واکاوی و ارائه چارچوبی از راهبردهای تجاریسازی فناوری نظامی میپردازد.
روششناسی: با توجه به قابلیت مرور نظاممند در انسجامبخشی به حوزههایی با ادبیات متنوع و گسترده، این پژوهش با اتخاذ این روششناسی به گردآوری و فراترکیب 39 مقاله آکادمیک نمایه شده در پایگاه اسکوپوس بین سالهای 2000 تا 2019 پرداخت.
یافتهها: راهبردهای تجاریسازی فناوری نظامی در چهار دسته توسعه زیرساختهای ملی (همچون اصلاح نظام مالکیت فکری در صنایع نظامی)، توسعه زیستبوم نوآوری (مانند تعامل صنایع نظامی با شرکتهای نوپا و نوآور)، توسعه فناوری دوکاربردی (با تمرکز بر مراحل ابتدایی توسعه فناوری) و توسعه انتقال فناوری (با تأکید بر شرکتهای زایشی فناورانه و واسطهگران فناوری) طبقهبندی شدند.
نتیجهگیری: راهبردهای چهارگانه در سه سطح ملی، صنعت و بنگاه میتواند باعث تحول در تجاریسازی فناوریهای نظامی گردد. همچنین، بر راهبرد توسعه فناوریهای دوکاربردی از منظر گستره کاربرد و راهبرد توسعه زیستبوم نوآوری از منظر تحولات جدید این عرصه تأکید شده است.
Today, there are a wide variety of activities to commercialize military technology to increase competitiveness, reduce development cycle time, seize opportunities, and minimize costs. The purpose of this paper is to analyze and present a framework for military technology commercialization strategies. This research has collected and transcribed 39 academic papers indexed in the Scopus database between 2000 and 2019 using systematic review methodology. The findings show that military technology commercialization strategies fall into four categories: development of national infrastructure (such as reform of the intellectual property system in the military industry), development of the commercialization ecosystem (such as interaction with startups and innovators), the development of dual-use technology (focusing on the early stages of technology development and its common aspects), and the technology transfer (focusing on technology spinoffs and technology brokers). The four strategies presented in this paper can transform the commercialization of military technology. Accordingly, practical and theoretical suggestions are presented.
خلاصه ماشینی:
این تنوع راهبردها در کنار تفاوت فرهنگی، رویکردی و پیشینه دو بخـش نظـامی و غیرنظامی باعث شکل گیری تجربیات ناموفق در کنار موارد موفق شده است (شنهار و همکـاران ، ١٩٩٨)؛ بنابراین ، با توجه به اهمیت جایگاه راهبردهای تجاری سازی در اتخـاذ فرآینـدها و اقـدامات اجرایی و با عنایت به تنوع راهبردها در ادبیات پـژوهش و ضـرورت لحـاظ کـردن الزامـات امـر و شرایط خـاص مـوقعیتی در اتخـاذ راهبردهـای تجـاریسـازی فنـاوریهـای نظـامی مناسـب در کشورهای مختلف ، وجود چـارچوب هـای کلـی از راهبردهـای تجـاریسـازی فنـاوری مـیتوانـد پژوهشگران ، سیاست گذاران و مـدیران را از طریـق دسـتیابی بـه تصـویری جـامع بـرای فعالیـت پژوهشی و اجرایی یاری دهد.
Roper & Grimes تجاری سازی فناوری نظامی است و در این راستا از روش مرور نظام مند استفاده شده است ؛ چراکـه این روش ، برای دستیابی به تصویری جامع و مفهوم پردازی واحد از نظـرات علمـی در حـوزه هـای دارای جریان پژوهشی متنوع مناسب است (دنیر و ترنفیلد١، ٢٠٠٩).
Technology Transfer AND Military Industry در گام بعد، ١٤٣ مقاله انتخاب شده از طریق فهرست های معتبر ارزیابی مقـالات همچون کرکیو ٣٢ موردی ١ توسط تیم پژوهش به صـورت جداگانـه مـورد ارزیـابی و امتیازدهی قرار گرفتند (تانگ و ساینسـبری٢، ٢٠٠٧).
Accelerating Technology Transfer and Commercialization of Federal Research in Support of High Growth Businesses 3.
Defense innovation, technology transfers and public policy.
Strategy & Action Plan For Accelerating Technology Transfer (T2) and Commercialization of Federal Research in Support of High Growth Businesses.
The Journal of High Technology Management Research, 24(1), 53-63.
International Journal of Innovation and Technology Management, 10(4), 1-19.