چکیده:
زمینه و هدف: الگوهای سیستم ملی نوآوری عمدتاً به زیستبوم نوآوری بیتوجه هستند. از این رو نمیتوانند چرایی رونق یا کسادی نوآوری در بین کشورها را بهخوبی تبیین کنند. این مقاله به تبیین نقش زیستبوم نوآوری در رونق و کسادی نوآوری در چارچوب الگوی اکوسیستم ملی نوآوری میپردازد.
روششناسی: این پژوهش از نظر نوع استفاده، کاربردی و از نظر هدف، پژوهشی توصیفی است که در آن از دادههای پنل کشوری (دادههای 137 کشور جهان در سه سال متوالی)، تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت پی آل اس استفاده شد.
یافتهها: تحلیلهای تجربی نشان داد که مؤلفههای متنوع زیستبوم نوآوری در پرورش و رونق نوآوری نقشی اساسی دارند. فناوری اطلاعات، آموزش دانشگاهی، پژوهش دانشگاهی و تعاملات نوآورانه مؤلفههای پایه اکوسیستم ملی نوآوری هستند. کمیت، کیفیت و ظرفیت این مؤلفهها، میزان خلاقیت، ظرفیت باروی، میزان پویایی و سطح چالاکی اکوسیستم ملی نوآوری را تعیین میکنند. کمیت و کیفیت کارآفرینی، میزان دسترسی به اعتبارات مالی، کمیت و کیفیت زیرساختهای فیزیکی و میزان سرمایهگذاریهای مالی و فیزیکی توسط کارآفرینان، دولت و بنگاهها به پرورش، رونق و گسترش نوآوری کمک میکنند. این مؤلفهها علاوه بر تولید دانش در داخل زیستبوم و جذب دانش از خارج زیست بوم، به تجاریسازی دانش جدید کمک میکنند. نفوذ و اشاعه دانش در زیستبوم و پایداری اکولوژیک از پیامدهای اصلی اکوسیستم ملی نوآوری هستند.
نتیجهگیری: دولت برای پرورش اکوسیستم ملی نوآوری در ایران و رونق بخشیدن به میزان خلاقیت و نوآوری ابتدا باید مؤلفههای زیستبوم نوآوری (مانند محیط یادگیری، سیاسی، حقوقی و کسب و کار) را اصلاح کند.
The purpose of this paper is to provide a model for analyzing the structural relationship between the components of the national innovation ecosystem. For this purpose, cross-sectional data from 137 countries, structural equation modeling technique with partial least squares method and PLS software have been used. Hence, it is a quantitative applied research conducted with a descriptive (correlation) approach. Experimental analysis shows that the diverse components of the innovation ecosystem play an essential role in fostering innovation. Information technology, university education, academic research, and innovative interactions are key components of the national innovation ecosystem. The quantity, quality and capacity of these components determine the degree of creativity, productivity, dynamics and agility level of the innovation ecosystem. The quantity and quality of entrepreneurship, the amount of access to finance, the quantity and quality of physical infrastructure, and the amount of financial and physical investment provided by entrepreneurs, government and firms help foster, grow and expand innovation. This component, in addition to generating knowledge within the ecosystem and absorbing knowledge from the outside, helps to commercialize new knowledge. The diffusion and dissemination of knowledge in ecosystems and ecological sustainability are key outputs of the national innovation ecosystem. Based on these results, the paper proposes six strategies for building a national innovation ecosystem in Iran.
خلاصه ماشینی:
به دنبال آن ، مفاهیم مذکور به زبان فارسـی نیـز گسـترش یافـت (بـه عنوان نمونه : انتظاری، ١٣٧٧، ١٣٧٥، ١٣٧٤؛ رضوی و اکبری، ١٣٩٢؛ نوری و سوزنچی، ١٩٩١؛ حیدری، ١٣٨٦) و مبنای سیاست گذاری در برنامه های توسعه علم و فناوری ایران قـرار گرفتنـد؛ با این وجود، اثربخشی آن ها زیر سؤال است .
4 در این پژوهش با الهام از این تعریف و تعاریف دیگر (جکسون ٣، ٢٠١١؛ استیل و همکـاران ، ٢٠١٤؛ وایتی و همکاران ٥، ٢٠١٨) اکوسیستم نوآوری به عنوان ترکیب زنده و هوشمندی (نـه یـک مجموعه ) از ذینفعان ، بازیگران و نقش آفرینان ، فرآینـدها، ظرفیـت هـا، مصـنوعات ، قابلیـت هـا و نهادهای متحول (هم تکامل ) در «یک زیست بوم »٦ تعریف میشود که در تعامل پویا و پیچیـده بـا یکدیگر (همزیستی، رقابت و همکاری) برای دستیابی بـه اهـداف متنـوع (از قبیـل موفقیـت ، بقـا، کسب توانایی نوآوری، توسعه فناوری و ایجاد ارزش جدید) گونه هـای مختلـف اعضـاء (بـازیگران ، 1.
متغیرهـای مربـوط بـه فرآینـدها (چهـار فرآینـد آمـوزش عـالی، پـژوهش دانشگاهی، تولید دانش و جذب دانش ) و قابلیت های اکوسیستم ملی نوآوری (پایه ، اصلی و کلیدی)، به عنوان متغیرهای واسطه در لایه های بعدی (دو، سه و چهار) قرار داده شده است .
Contextualizing Regional Innovation Systems in a Globalizing Learning Economy: On Knowledge Bases and Institutional Frameworks.
Mode 3 Knowledge Production in Quadruple Helix Innovation Systems (New York, NY: Springer).