چکیده:
زمینه و هدف: در عصر دانش و اطلاعات، همراه با تغییرات روزافزون و پرشتاب محیطی، سازمانها ناگزیر از جذب و توسعه منابع انسانی دانش محور هستند. از این حیث، سازمانهای دفاعی کشور نیز برای حفظ و توسعه قدرت بازدارندگی خود باید در جهت بالندگی کارکنان دانشی تلاش نمایند. هدف این پژوهش کیفی ارائه الگوی توسعه منابع انسانی دانشی مبتنی بر رویکرد مدیریت دانش در مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی آجا است. روششناسی: بر اساس هدف پژوهش از رویکرد کیفی و روش تحقیق تحلیل محتوا استفاده شد. جامعة آماری پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و اجرایی در بخش دفاعی بود که با 15 تن از آنان با منطق اشباع نظری و روش گلولهبرفی مصاحبه های نیمه ساختار یافته انجام گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که الگوی الگوی بالندگی کارکنان دانشی مبتنی بر رویکرد سیستم مدیریت دانش شامل سه بعد بالندگی فردی(شامل چهار مولفه و 19 شاخص)، بالندگی حرفه ای(شامل چهار مولفه و 21 شاخص) و بالندگی آموزشی و پژوهشی( شامل دو مولفه و 17 شاخص) است. نتیجهگیری: الگوی بالندگی کارکنان دانشی مبتنی بر رویکرد سیستم مدیریت دانش میتواند به مدیران مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی آجا در جهت فراهم آوردن زمینههای بالندگی منابع انسانی و بهرهمندی از ظرفیتهای نظام مدیریت دانش در ایت خصوص یاری رساند.
Background and Aim: In the age of knowledge and information, coupled with increasing environmental changes, organizations are inevitably attracting and expanding knowledge-based human resources. In this respect, the defense organizations of the country should also strive for the development of knowledge workers in order to maintain and develop their deterrence power. The purpose of this qualitative study is to present a model of knowledge human resource development based on the knowledge management approach in AJA study and research centers. Methodology: Based on the purpose of the study, a qualitative approach and a content analysis research method were used. The statistical population of the study consisted of academics and executives in the field of defense, with 15 of them conducting semi-structured interviews with theoretical saturation logic and snowball method. Results: The results of data analysis showed that the model of knowledge staff development model based on the knowledge management system approach consisted of three dimensions of individual development (including four components and 19 indicators), professional development (including four components and 21 indicators) and educational and research development ( Includes two components and 17 indicators). Conclusion: The knowledge staff development model based on the knowledge management system approach can assist the managers of AJA research centers in providing human resources development capabilities and utilizing the knowledge management system capabilities in the private sector.
خلاصه ماشینی:
هدف این پژوهش توسعه ابعاد بالندگی منابع انسـانی دانشـی در مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی آجا مبتنی بر رویکرد مدیریت دانش است .
نتیجه گیری: مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی آجا می توانند با استفاده از ظرفیت های مدیریت دانش زمینـه هـای توسعه و بالندگی منابع انسانی خود را فراهم کرده و از این قابلیت ها در مسیر تحقیق و توسعه بهره مند شوند.
3. Serenko به دلیل ضرورت انتقال دانش از کارکنان با تجربه به کارکنان جـوان ، کـاهش مخـاطرات ناشی از بازنشستگی کارکنان دانشی، زمان بر و هزینه بـر بـودن تربیـت نیـروی انسـانی دانـش محور، عدم امکان تقلید یا تکثیر توانمندی نیروی انسانی، آثار مخرب خطاهای انسانی ناشـی از برنامه های آموزش و بهسازی نامناسب از یک سو و ضرورت ایجاد و توسعه فرهنـگ یـادگیری مستمر از سوی دیگر، به نظر میرسد انجام پژوهش در حوزه بالنـدگی و توسـعه منـابع انسـانی دانشی با رویکردی متفاوت از گذشته و بر اساس رویکرد مدیریت دانش ضروری اسـت .
1. Hislop, Bosua & Helms 2.
Knowledge management structure and human capital development in Indian manufacturing industries.
Strategic human resource practices and innovation performance—The mediating role of knowledge management capacity.
Promoting strategic human resource management, organizational learning, and knowledge management in modern organizations.
Knowledge-based human resource management practices, intellectual capital and innovation.
The Impact of Knowledge Management Models for the Development of Organizations, Journal of Environmental Treatment Techniques, Volume 5, Issue 1, Pages: 12-33 Mukherjee, A.