چکیده:
زمینه و هدف: کارآفرینی استراتژیک ترکیبی از کارآفرینی و مدیریت استراتژیک است که با هدف به دست آوردن مزیت رقابتی با بهرهگیری از منابع و تواناییهای سازمان انجام میشود. کارآفرینی استراتژیک و سرمایههای فکری از مهمترین مفاهیم اساسی سازمانی هستند که درک و شناخت هر یک و ارتباط آنها ضروری است. بر این اساس، هدف این پژوهش تبیین تأثیر سرمایه فکری و ابعاد آن بر کارآفرینی استراتژیک است. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش از نوع توصیفی همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعة آماری پژوهش شامل شرکتهای تولیدکننده نرمافزار در تهران است. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه استاندارد 37 سؤالی استفاده شد که مدیران 78 شرکت به آن پاسخ دادند. برای بررسی روایی ابزار سنجش از روایی همگرا و واگرا و برای پایایی آن از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار 3SmartPLS انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که سرمایه فکری با سه بعد انسانی، ساختاری و ارتباطی تأثیر مثبت و معناداری بر کارآفرینی استراتژیک دارند. نتیجهگیری: شرکتهای نرمافزاری باید جهت بهبود و تقویت کارآفرینی استراتژیک بر سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه ارتباطی متمرکز شوند.
Strategic Entrepreneurship is a combination of entrepreneurship and strategic management that aims to gain competitive advantage by exploiting the resources and capabilities of the organization. Understanding relationship between strategic entrepreneurship and intellectual capital as two basic organizational concepts is very important. Strategic entrepreneurship includes the dimensions of entrepreneurial mindset, entrepreneurial culture, creativity and innovation, entrepreneurial leadership and strategic management of resources and intellectual capital including the dimensions of human capital, structural capital and communication capital. In this research, The main purpose is to explain the impact of intellectual capital and its dimensions on strategic entrepreneurship. Data analysis carried out using structural equation modeling by SmartPLS3 after collecting 78 software companies’ data. We used the standard questionnaire with 37 questions. The results show that intellectual capital with three dimensions of human, structural and relational has a positive and significant effect on strategic entrepreneurship. Therefore, these companies can focus on improving human capital, structural capital and communication capital in order to improve strategic entrepreneurship.
خلاصه ماشینی:
سـرمایه هـای فکـری کـه در اقتصادهای دانش بنیان عامل اصلی مزیت رقابتی و خلق ثروت هستند (کابریلو و همکـاران ، ٢٠١٨) دارای ابعاد مختلفی نظیر سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سـرمایه ارتبـاطی اسـت که میتوانند به کشف فرصت های کارآفرینانه و توسعه روندهای آینده و بهره برداری از آن هـا منجر شود (کیانتو و همکاران ، ٢٠١٧).
مبنـای پژوهش حاضر مدل کـارآفرینی اسـتراتژیک آیرلنـد و همکـاران (٢٠٠٣) اسـت ؛ زیـرا اولا از جامعیت کافی برخوردار بوده و ثانیا در پژوهش های پیشین از آن استفاده و آزمون شده اسـت (کییرگیدو و هیـوز، ٢٠١٠؛ لـوک و همکـاران ، ٢٠١٠)، بـر مبنـای ایـن مـدل ، مؤلفـه هـای کارآفرینی استراتژیک به صورت زیر است : ذهنیت کارآفرینانه ؛ در این مدل ذهنیت یا طرز تفکر به چارچوبی شناختی اطلاق مـیشـود که از طریق آن دانش جدید و موجود تعبیر و تفسیر شده و بـرای اتخـاذ تصـمیمات آگاهانـه نظیر تصمیمات مرتبط با استراتژی و کارآفرینی به کار گرفته میشود.
Global Entrepreneurship Monitor پژوهش های پیشین ، هنوز خلأ تحقیقاتی در زمینـه بررسـی تـأثیر سـرمایه فکـری بـر کـارآفرینی استراتژیک وجود دارد؛ بنابراین فرضیه زیر پیشنهاد میشود: سرمایه فکری بر کارآفرینی استراتژیک اثر مثبت و معناداری دارد.
همچنین نتایج بررسی فرضیه های فرعی پژوهش نشان میدهد بر خلاف یافته های کابریلو و همکاران (٢٠١٨)، کیانتو و همکـاران (٢٠١٧) و دوسـت و همکـاران (٢٠١٦)، سرمایه انسانی بر کارآفرینی استراتژیک تأثیر مثبت و معنادار دارد.
Knowledge-based human resource management practices, intellectual capital and innovation.
The impact of intellectual capital on innovation via the mediating role of knowledge management.