چکیده:
زمینه و هدف: در عصر تغییرات سریع و بازارهای رقابتی، بانکها برای دستیابی به سود، رشد و پایداری به دو سوتوانی نیاز دارند، اما تاکنون هیچ الگوی یکپارچهای درباره سازمان دو سوتوان ارائه نشده است؛ بنابراین، هدف این پژوهش طراحی الگوی سازمان دو سوتوان در صنعت بانکداری است. روششناسی: پژوهش حاضر مبانی فلسفی تفسیری داشته و جهتگیری آن توسعهای است. رویکرد این پژوهش استقرایی بوده و از روش کیفی و استراتژی نظریه داده بنیاد برای انجام آن استفاده شده است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه با ۱۳ نفر از مدیران صنعت بانکداری در کرمانشاه به عنوان مشارکتکنندگان در پژوهش جمعآوری شد. طبقات کدگذاری باز با انجام کدگذاری محوری به یکدیگر پیوند داده شدند و برای شکل دادن تئوری، در طی کدگذاری انتخابی پالایش شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش در قالب مدل پارادایمی سازمان دو سوتوان بهعنوان مقوله محوری (نوآوری اکتشافی و نوآوری بهرهبردارانه)، شرایط علّی (عوامل درونی و بیرونی)، عوامل زمینهای (عوامل سازمانی و فردی)، شرایط مداخلهگر، راهبردها (ائتلاف، استراتژی موازنه و ساختار پیچیده) و پیامدها (سود، رشد، رضایتمندی مشتریان) طراحی شده است. نتیجهگیری: مدل ارائه شده میتواند راهنمایی برای برنامهریزی استراتژیک مدیران در صنعت بانکداری باشد که با پیادهسازی سازمان دو سوتوان از منافع آن بهرهمند شوند.
Context/Purpose: In times of rapidly changing and increasingly competitive global markets, banks need to be ambidextrous to make profit, grow, and survive, but there is no integrated model of the Ambidextrous Organization. Therefore, the present study amid to design an ambidextrous organization Model in the banking industry. Methodology: The present research has interpretive philosophical foundations and its orientation is developed and applied. The approach of this research is inductive and a qualitative method for its implementation is used. The field study method and the strategy of the grounded theory were used. Theoretical sampling guided the recruitment of 13 managers at the banking industry in Kermanshah as the participants of the personal interviews. Open coding categories were connected during axial coding and refined during selective coding to form a theory. Findings: In the present research, the paradigm model of ambidextrous organization is identified in the terms of Causal Conditions, Context, Phenomena, Intervening Conditions, Strategies, and Consequence. Conclusion: The generated model can serve as a guide for the managers’ strategic plan in taking full advantage of the benefits that the ambidextrous organization offers in in the banking industry.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: یافته های پژوهش در قالب مدل پارادایمی سازمان دو سوتوان بـه عنـوان مقولـه محـوری (نـوآوری اکتشـافی و نوآوری بهره بردارانه )، شرایط علی (عوامل درونی و بیرونی)، عوامل زمینه ای (عوامل سازمانی و فردی)، شرایط مداخلـه گـر، راهبردها (ائتلاف، استراتژی موازنه و ساختار پیچیده) و پیامدها (سود، رشد، رضایتمندی مشتریان) طراحی شده است .
از این رو، شیوه سازماندهی کسب وکار به چالشی برای مطالعات تئـوری سـازمان تبـدیل شـده است ؛ به این معنا که کسب وکارها چگونه سازمان دهی شوند تـا هـم در کوتـاه مـد ت کـارایی بالایی داشته باشند و از وضع موجود بهره برداری کنند و هم در بلندمدت خود را بـا تغییـ رات محیطی تطبیق دهند؟ اوریلی و تاشمن ٢ (٢٠١٣: ٣٢١) در پاسـخ بـه ایـن سـؤال ، اسـتراتژی سازمان دو سوتوان ٣ را مطرح کردند که هم قادر است از شایستگی های موجود بهـره بـردار ی کند و هم فرصت های جدید را با مهارت برابر تعقیب کند (لبتکین و همکاران ٤، ٢٠٠٦: ٦٤٧).
٤ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با مطالعه پژوهش های بنیـادین سـازمان دو سـوتوان در سـطح تحلیـل شـرکت و کسب وکار این واقعیت نمایان می شود که عمده پژوهش هـا ، تعیـین کننـده هـا و عوامـل محیطی مؤثر بر سازمان دو سوتوان را مورد بررسی قرار داده اند، ولی توجه کمی به نـوع دو سوتوانی (یادگیری سازمانی، نوآوری های تکنولوژیک ، سـازگاری سـازمانی، مـدیریت استراتژیک و طراحی سازمانی )٤ شده است .