چکیده:
از دید نظریه مدیریت وحشت (گرینبرگ، سولومون، پیزینسکی، 1986) افراد از آن جهت برای کسب و حفظ ارزیابی مثبت خود برانگیخته میشوند که حرمت خود حاصل از آن بهعنوان سپری در برابر اضطراب وجودی مرگ عمل کند. این نظرگاه نگاهی دفاعی به فعالیتهای بشر امروزی دارد و این نگاه در حوزه تبیین حرمت خود بهخوبی مشهود است. حرمت خود بهعنوان یک دفاع در برابر وحشت عمل میکند. مطالعه حاضر تأثیر برجستگی مرگ (روزنبالت و همکاران، 1989) بر حرمت خود را مورد بررسی قرار داد. نمونهای 64 نفری از دانشجویان پسر دانشگاه تهران به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش به دو سؤال در مورد محرک یادآورنده مرگ پاسخ دادند و گروه گواه به دو سؤالی پاسخ دادند که ارتباطی با محرک یادآورنده مرگ نداشت. در پایان، هر دو گروه مقیاس حرمت خود روزنبرگ را تکمیل کردند. یافتهها نشان داد تفاوتی بین دو گروه در نمرات حرمت خود در اثر مداخله به وجود نیامد. یافتهها بر اساس مؤلفههای شخصیتی و محدودیتهای فرهنگی این نظریه تبیین شدند.
Terror management theory (greenberg, solomon, pyszczinski, 1986) claims that the reason for which one tries to attain and preserve positive self-evaluation is self-esteem. This self-esteem acts as a buffer against existential death anxiety. This approach considers human activities as a defense against existential anxiety and it is obvious in its explanation of self-esteem. The present researh examined the effects of mortality salience (MS: rosenblatt et al., 1989) on self-esteem. A sample of 64 male students of university of Tehran were randomly assigned to an experimental and a control group. The experimental group answered the question about MS topic and the control group answered two questions about non mortality salience topic (Pyszczcynsli et al. 1999). Then both groups filled out Rosenbergchr('39')s self-esteem scale (Rosenberg, 1965). Results revealed that the self-esteem of experimental group was not significantly different from the control group (P= 0.05). Results are discussed based on the role of cultural and personality structure of participants.