چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی رابطه الگوهای ارتباطی خانواده، نهاییخواهی و حمایت اجتماعی با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهرستان بدره در سال تحصیلی 93/92 پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. تعداد 162 نفر
از دانشآموزان دختر از بین دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان بدره در سال تحصیلی 93-92 از شش دبیرستان با روش تصادفی چندمرحلهای، بهعنوان نمونه انتخاب و در این پژوهش شرکت نمودند. شرکتکنندگان پرسشنامه تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده (RFCP)، پرسشنامه نهاییخواهی در مدرسه، مقیاس چندبُعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ را تکمیل نمودند. در این پژوهش، از روشهای آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان و گامبهگام استفاده گردید. نتایج ناشی از تجزیه و تحلیل همبستگی به روش پیرسون نشان داد که بین تمام متغیرهای پیش بین به غیر از خردهمقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده سایر افراد مهم در زندگی با متغیر ملاک (خودکارآمدی تحصیلی) رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج ناشی از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای نهاییخواهی مثبت، نهاییخواهی منفی و الگوی ارتباطی خانواده (بُعد گفتوشنود) بهترتیب بیشترین توان برای پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی را دارند.
The present research studies the relationship of family communication patterns, perfectionism and social support with a academic self-efficacy among high school female students of Badreh city, a academic year 93/92.The research method is correlational descriptive. With the method of multi stage random sampling. The number of 162 female students among six high schools were selected as the sample of research. The participants completed the inventory of revised family communication patterns, The inventory of perfectionism at school, multidimensional scale of perceived social support, as well as the inventory of academic self-efficacy of McIllroy and Bunting. In this research, statistical methods of Pearson correlation and simultaneous and stepwise regression analysis have been used. The results of analysis with Pearson correlation showed that there is a significant relation between all the predictor variables (except the subscale of perceived social support) with the academic self-efficacy. The results of multiple regression analysis also indicated that the variables of positive and negative perfectionism as well as family communication patterns (conversation orientation) have respectively the most potential for prediction of the academic self-efficacy.