چکیده:
هدف این مطالعه، آموزش تقلید بر بهبود توانایی تئوری ذهن در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم انجام شد. این مطالعه از نوع آزمایشی با طرح تک آزمودنی بود و جامعۀ مورد مطالعۀ آن شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا در سال 93-1392 بودند که برای دریافت خدمات تخصصی به مراکز مستقر در شهر تهران مراجعه کردند. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 3 کودک 5 تا 6 سال انتخاب شدند. ارزیابی ها در 5 مرحله، دو هفته پیش از شروع درمان، یک روز قبل از شروع درمان، بعد از پنج جلسه درمان، بعد از دوازده جلسه درمان، یک روز بعد از پایان درمان و در نهایت مرحله پیگیری (چهارهفته بعد از پایان درمان) انجام شد. ابزار مورد استفاده آزمون ذهن خوانی تماشاگر و آزمون 38 سؤالی استیزنمن بود. داده ها با استفاده از طرح تک آزمودنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تفسیر نمودارها نشان می دهد که عملکرد شرکت کنندگان در آزمون ذهن خوانی تماشاگر و آزمون 38 سؤالی استیزنمن بهنحو چشمگیری بهبود یافته است. همچنین اندازۀ اثر نشان داد که این برنامۀ آموزشی بر ارتقاء تئوری ذهن مؤثر بوده است. این مطالعه نشان داد که استفاده از آموزش مبتنی بر تقلید در ترمیم برخی سطوح تئوری ذهن در کودکان مبتلا به اُتیسم با عملکرد بالا حمایت می کند و پس از انجام مداخله، مهارت های تئوری ذهن بهنحو بارزی در این کودکان بهبود یافته است.
This study discusses the effect of training from imitation of emotional facial actions on improving the ability of mind reading in children with autism. This study was of the experimental type with the single test design and covered the society of all the children with high functioning autism disorder between 1393-92 who for receiving the specialized services, had consulted with the centers located in Teheran. With a targeted sampling, three 5 to 7 year old children were chosen. The assessments were done in five steps; two weeks before starting the treatment, one day before starting the treatment, after five sessions of treatment, after 12 sessions of treatment, one day after finishing the treatment and finally, the follow up step (four weeks after finishing the treatment). The means used in test was the observer mind reading test, 38 theory of mind questionnaire. The data were analyzed using the single test design. The results obtained by analyzing the diagrams shows that the performance of participants in observer mind reading test, 38 theory of mind questionnaire has improved significantly. Also, the amount of effect showed that this training program had been effective in promoting the mind reading. This study showed that using the training based on imitation supports the children with high functioning autism disorder in restoring some levels of theory of mind and after applying the intervention, the skills of mind reading has improved significantly in these children.