چکیده:
زمینه: عاطفهی منفی موجب میشود که فرد بهطورکلی تکلیف را نادیده بگیرد و دچار تعللگرایی شود و در مقابل عاطفهی مثبت موجب افزایش شاخصهای مفید تفکر و کاهش تعلل گرایی میشود. همچنین برخی تحقیقات نشان دادهاند که بین انواع نهاییخواهی و تعللگرایی تحصیلی رابطه وجود دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ چندین متغیر شامل عاطفۀ مثبت و منفی و نهایی خواهی چندبعدی در قالب یک مدل با تعللگرایی تحصیلی انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دورۀ متوسطۀ مدارس دولتی در مناطق 2، 4 و 8 شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1396-1395 در این مدارس مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ پژوهش حاضر نیز شامل 400 نفر از این دانشآموزان بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. اعضای نمونه به پرسشنامههای تعللگرایی تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) و نهایی خواهی چندبعدی هویت و فلت (1991) پاسخ گفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشاندهندۀ برازش مدل با دادهها و وجود رابطه بین عواطف مثبت و منفی و انواع نهایی خواهی با تعللگرایی تحصیلی بود؛ ضرایب استاندارد رابطه بین عاطفۀ مثبت با تعللگرایی تحصیلی برابر با 0/361- ، رابطه بین عاطفۀ منفی با تعللگرایی تحصیلی برابر با 0/044، رابطۀ بین نهایی خواهی خودمدار با تعللگرایی تحصیلی برابر با 314/0- ، رابطه بین نهایی خواهی دیگرمدار با تعللگرایی تحصیلی برابر با 285/0 بودند و همگی این ضرایب معنادار بودند(0/01>p). همچنین ضریب استاندارد مربوط به رابطۀ بین نهایی خواهی جامعهمدار با تعللگرایی تحصیلی برابر با 0/114 بود که معنادار نبود(0/05p). عدم معنیداری ضریب بدست آمده نشان میدهد که نهایی خواهی جامعهمدار نمیتواند تعللگرایی تحصیلی را پیشبینی نماید. نتیجهگیری: عواطف مثبت و منفی و انواع نهایی خواهی در قالب یک مدل قادر به پیشبینی تعللگرایی تحصیلی در دانشآموزان هستند.
Background: Negative affect makes one completely ignore his homework and commit procrastination. Positive affect increases useful indices of thinking and reducing procrastination. Furthermore some researches indicate that there is relationship between all kinds of perfectionism and academic procrastination. Aims: The objective of present research is review the relation of several variables including negative and positive affect and multidimensional in the format of a model with academic procrastination. Method: The design of present research is descriptive from correlation type. Statistical population of research includes all female high school students in districts 2, 4, and 8 of Tehran in academic year 2016-17. The sample of present research included 400 students selected by multistage sampling method. The sample members answered Solomon & Rothblum academic procrastination (1984), Pintrich and Digroot self-regulated learning strategies (1990) and Hewitt and Flett multi-dimensional perfectionism (1991) questionnaires. In order to analyze data path analysis was used. Results: Results indicated the fitness of model with data and existence of relationship between positive and negative effects and all kinds of perfectionism with academic procrastination. Standard correlation of the relation between positive affect and academic procrastination was equal to -0.361, the relation between negative affect and academic procrastination was equal to 0.440, the relation between self-oriented perfectionism and academic procrastination was equal to -0.31, the relation between other- oriented and academic procrastination was equal to 0.285; and all these correlations were significant (pConclusions: Positive and negative effects and all kinds of perfectionism in the format of a model may predict academic procrastination of students.