چکیده:
زمینه: بیماری سرطان باعث میشود تا کودکان مبتلا، به آسیبهای روانشناختی همچون اضطراب و افسردگی دچار شوند. نیاز است با بکارگیری درمانهای روانشناختی مناسب همچون درمان ذهنآگاهی کودکمحور افسردگی و اضطراب آنها کاهش یابد. هدف: بر این اساس هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان ذهنآگاهی کودکمحور بر افسردگی و اضطراب پس از دارودرمانی کودکان سرطانی بود. روش: روش این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام کودکان مبتلا به بیماری سرطان در سال 1396 در شهر اصفهان بودند که جهت درمان به مرکز درمانی امید مراجعه نموده و تحت دارو درمانی قرار داشتند. تعداد نمونه در پژوهش 30 کودک مبتلا به سرطان بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش مداخلات درمانی مربوط به ذهنآگاهی کودکمحور (بوردیک، 1396) را در طی دو ماه و نیم به صورت هفتهای یک جلسه 60 دقیقهای دریافت نمودند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه افسردگی کودکان (کواکس، 1992) و مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان (مارچ و همکاران، 1997) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر صورت گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که درمان ذهنآگاهی کودکمحور بر افسردگی و اضطراب پس از دارودرمانی کودکان سرطانی تأثیر معناداری داشته است (0/001p). بدین صورت که این درمان توانسته افسردگی و اضطراب کودکان سرطانی را کاهش دهد. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که درمان ذهنآگاهی با بهرهگیری از فنونی همانند افکار، هیجانات و رفتار آگاهانه میتواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت کاهش افسردگی و اضطراب کودکان سرطانی مورد استفاده گیرد.
Background: Cancer disease causes children with psychological disorders such as anxiety and depression to reduce their need for appropriate psychological treatments such as child-centered mindfulness treatment for depression and anxiety. Aims: Therefore, the objective of the present study was to investigate child-centered mindfulness therapy on the depression and anxiety after drug therapy in the children with cancer. Method: The research method was quasi-experimental with pretest, posttest, control group and two-month follow-up design. The statistical population of the present study included all the children with cancer in 2018 in the city of Isfahan who referred to Omid therapy center and received drug therapy. The sample size was 30 children with cancer who were selected through convenient sampling method and randomly replaced into experimental and control group. The experimental group received 60-minute therapeutic interventions related to child-centered mindfulness (Burdic, 2017). during two-an-a-half months once a week. The applied instruments included child depression questionnaire (Quax, 1992) and children anxiety multi-dimensional scale (March, et.al, 1997). The data analysis was conducted through descriptive statistics and repeated measurement ANOVA. Results: The results showed that child-centered mindfulness therapy has significantly influenced the depression and anxiety after drug therapy of the children with cancer (p/001) in a way that this treatment was able to decrease depression and anxiety of the children with cancer. Conclusion: According to the findings of the present study it can be concluded that mindfulness therapy can be used as an efficient treatment to decrease the children’s depression and anxiety in the children with cancer through employing techniques such as thoughts, emotions and mindful behavior.