چکیده:
زمینه: نقش تأثیرگذار و مهم هیجان ها در زندگی تحصیلی دانش آموزان، توجه روانشناسان تربیتی به هیجانات را به خود جلب کرده است. بنابراین، آیا آموزش نظم جویی هیجان پیشرفت میتواند بر هیجانهای منفی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان اثربخش باشد؟ هدف: این پژوهش به منظور مطالعه اثربخشی آموزش نظم جویی هیجانهای پیشرفت بر هیجانهای منفی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان انجام شد. روش: این مطالعه نیمه آزمایشی «با طراحی یش آزمون، پس آزمون، پیگیری با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل تمام دانش آموزان دختر دورۀ اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. از روش نمونه گیری خوشهای تصادفی استفاده شد. شرکت کنندگان آزمون هیجان پیشرفت (پکران، گوئتز و پری، 2005) و مقیاس بهزیستی روانشناختی (ریف، 2002) را تکمیل کردند. سپس تعداد 50 نفر دانشآموز با هیجانهای منفی بالا (356= n) گزینش و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. بسته آموزشی محقق ساخته (1396) به مدت 6 هفته (2 جلسه در هفته، هر جلسه 90-60 دقیقه) برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه آموزشی دریافت نکرد داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش نظم جویی هیجانهای پیشرفت باعث کاهش هیجانهای منفی و افزایش بهزیستی روانشناختی گروه آزمایش در پس آزمون بود (001/0=p). این نتایج در دوره پیگیری نیز تداوم یافت. نتیجه گیری: آموزش نظم جویی هیجانهای پیشرفت در کاهش هیجانهای منفی و ارتقاء بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان مؤثر بود.
Background: The influential and important role of emotions in studentschr('39') academic life has drawn the attention of educational psychologists to emotions. So, can emotion regulation training affect studentschr('39') negative emotions and psychological well-being? Aims: The aim of the present research was to study the effectiveness of achievement emotions regulation training on negative emotions and psychological well-being of students. Method: This research was a quasi-experimental study with pretest-posttest and follow-up design with control group. The statistical population included all female middle school students in the city of Tehran during the academic year 2016-2017. Random cluster sampling was used. Participants completed the Achievement Emotion Test (Pekrun, Goetz & Perry, 2005) and the Psychological Well-being Scale (Ryff, 2002). Then, 50 students with high negative emotions were selected (n=356) and were randomly divided into two experimental and control groups. The researcher-made training package (1986) was administered to the experimental group for 6 weeks (2 sessions per week, 60-90 minutes each session) and the control group received no training. Data were analyzed using univariate analysis of covariance. Results: The results indicated that achievement emotions regulation training significantly decreased negative emotions and also significantly increased psychological well-being among the experimental group in post-test (p=0/001). These results continued during the follow-up period too. Conclusions: Achievement emotions regulation training was effective on reducing negative emotions and promoting psychological well-being in female students.