چکیده:
زمینه: ویژگیهای خاص بازیهای حرکتی و فواید متعدد آن در رشد همهجانبه کودکان باعث توجه متخصصان به نقش بازی در آموزش شده است، اما آیا آموزش از طریق بازیهای حرکتی میتواند کمکی به بهبود یادگیری ریاضی در دانشآموزان دیرآموز کند؟ هدف: پژوهش حاضر، به منظور بررسی تأثیر آموزش ریاضی از طریق بازیهای حرکتی بر یادگیری مفاهیم ریاضی و علاقه به ریاضی دانشآموزان دیرآموز انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود و جامعه آماری آن را تمامی دانش آموزان دیرآموز پایه دوم ابتدایی شهر سنگر در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل میدهند. نمونه شامل 30 نفر از این کودکان بود که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش برنامه محققساخته آموزش از طریق بازیهای حرکتی (ابراهیمی، 1396) را طی 10 جلسه 45 دقیقهای دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه توانمندی های یادگیری ریاضی پایه دوم (تبریزی، 1389)، آزمون هوشی وکسلر کودکان (وکسلر، 1949) و پرسشنامه علاقه به ریاضی (نعمتی، 1388) بود. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بین گروه آزمایش و گواه در یادگیری مفاهیم ریاضی و تمامی مؤلفههای علاقه به ریاضی تفاوت معنادار وجود دارد، بهطوریکه نمره گروه آزمایش بیشتر از گروه گواه است (001/0>P). نتیجه گیری: آموزش ریاضی از طریق بازی های حرکتی باعث بهبود یادگیری مفاهیم ریاضی و افزایش علاقه به ریاضی در دانش آموزان دیرآموز شده است.
Background: Special features of motor games and its many benefits to the all-round development of children have drawn the attention of experts to the role of play in education, but can learning through motor games help improve maths learning in slow learner students? Aims: The present study was conducted to investigate the effect of mathematical education through motor games on the learning of math concepts and interest to mathematics of slow learner students. Method: The research method is a quasi-experimental study with pre-test and post-test design with control group. The sample consisted of 30 children who were selected through purposeful sampling and randomly replaced into experimental and control group. The experimental group received 10 minutes of 45-minute motor games training program (Ebrahimi, 2017). The research tools were Mental Learning Ability Questionnaire of Secondary Grade (Tabrizi, 2010), Wechsler IQ Scale for Children (Wechsler, 1949) and Mathematics Interest Questionnaire (Nemati, 2009). Results: The results of analysis of covariance showed that there is a significant difference between the experimental and control groups in learning mathematical concepts and all components of mathematical interest, so that the experimental group scored higher than the control group (PConclusions: Math instruction through motor games has improved the learning of mathematical concepts and increased interest in mathematics in late students.