چکیده:
زمینه: سکتۀ مغزی میتواند باعث ایجاد اختلالاتی در ظرفیتهای شناختی بیماران شود. استفاده از موسیقیدرمانی عصبشناختی برای توانبخشی شناختی این بیماران توصیه شده است. اما مسئله این است که آیا این مداخله به بهبود مهارتهای شناختی بیماران سکتۀ مغزی کمک میکند؟ هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی موسیقیدرمانی عصبشناختی در توانبخشی شناختی بیماران سکتۀ مغزی بود. روش: در این پژوهش شبهتجربی با طرح اندازهگیریهای مکرر با گروه گواه، 30 شرکتکننده به روش هدفمند از میان بیماران سکتۀ مغزی مراجعهکننده به بیمارستان فیروزگر شهر تهران انتخاب و به روش غیرتصادفی در دو گروه پانزده نفرۀ آزمایش و گواه جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش در 14 جلسه موسیقیدرمانی عصبشناختی که کتاب آموزشی آن در سال 2014 توسط تاوت و هومبرگ تدوین شده است شرکت کردند. شرکتکنندگان گروه گواه فقط مداخلات معمول بیمارستانی را دریافت کردند. برای ارزیابی سطح مهارتهای شناختی شرکتکنندگان از آزمون ارزیابی شناختی مونترال که در سال 2005 توسط نصرالدین و همکارانش تدوین شده است استفاده شد و دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که مهارتهای شناختی بیماران گروه آزمایش نسبت به بیماران گروه گواه به شکل معناداری افزایش یافته است (0/001=p). نتیجهگیری: این بدان معنی است که انجام مداخلات موسیقیدرمانی عصبشناختی میتواند در توانبخشی شناختی بیماران سکتۀ مغزی مفید واقع شود.
Background: Stroke can cause impairments in patients’ cognitive abilities. Using Neurologic Music Therapy in cognitive rehabilitation of these patients has been recommended. The Question is if this treatment can really help cognitive rehabilitation in stroke patients. Aims: The purpose of this research was to study the effectiveness of Neurologic Music Therapy in cognitive rehabilitation of stroke patients. Method: In this quasi-experimental study with control group, using purposive sampling model, 30 stroke patients who had been referred to Firoozgar hospital were selected and then they were non-randomly assigned to 2 groups with 15 participants in each. The participants of experimental group participated in 14 Neurologic Music Therapy sessions. The handbook of Neurologic Music Therapy has been published in 2014 by Thaut and Hoemberg. The participants of control group only received the standard treatments. To measure the cognitive skills of the participants, Montreal Cognitive Assessment test was used which is developed by Nasreddine et al in 2005. Data were analyzed by mixed ANOVA. Results: The results showed that cognitive abilities in participants of experimental group had become significantly higher than participants of control group (p=0/001). Conclusions: It means that Neurologic Music Therapy can help improve cognitive abilities of stroke patients.