چکیده:
زمینه: عوامل متعددی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مرتبط است و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است، اما آیا سواد رسانه ای والدین با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط دارد؟ هدف: این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین سواد رسانه ای والدین و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران انجام شد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی -همبستگی بود. از جامعه آماری دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 50707 نفر، تعداد 500 نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری در این پژوهش شامل پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی (هرمنس،1987) و پرسشنامه سواد رسانه ای (کانسیداین، 1995) بودندکه بعد از جمع آوری داده ها، تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام انجام شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل ها نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین سواد رسانه ای والدین با انگیزه پیشرفت تحصیلی وجود دارد (0/005≥P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مؤلفه های رعایت اصل صداقت در فضای مجازی و رسانه، اجتناب از توهین و هتک حرمت در فضای مجازی و رسانه، تنفراز خشونت در فضای مجازی و رسانه، حمایت از حیوانات و محیط زیست در فضای مجازی و رسانه قادر به پیش بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی می باشد (0/005≥P). نتیجه گیری: سواد رسانه ای والدین و مؤلفه های آن نقش مهمی در انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد و می تواند منجر به بهبود انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شود.
Background: Many factors are related to students chr('39')academic achievement and much research has been done, but does media literacy relate to studentschr('39') academic achievement motivation? Aims: The purpose of this study was to determine the relationship between media literacy and academic achievement motivation of secondary school students in Tehran. Method: This is a descriptive-correlational study. From the statistical population of the second year high school female students of Tehran in the academic year 1396-1977, 50707 students, 500 were selected as the sample. Measurement tools in this study were Academic Achievement Motivation Questionnaire (Hermans, 1987) and Media Literacy Questionnaire (Considine, 1995). Pearson correlation and multiple regression were performed in a stepwise fashion. Results: The results showed that there is a positive and significant correlation between media literacy and academic achievement motivation (P≤0/005). Results of multiple regression analysis showed that components of the principle of honesty in cyberspace and media, avoiding insult and disrespect in cyberspace and media, hate violence in cyberspace and media, animal and environmental protection in cyberspace and media Able to predict motivation for academic achievement(P≤0/005). Conclusions: Media literacy and its components play an important role in motivating students chr('39')academic achievement and can lead to improved studentschr('39') academic achievement motivation.