چکیده:
زمینه: اضطرب ریاضی از عواملی است که عملکرد ریاضی دانشآموزان را مختل می کند، اما مسئله اینست، آیا حافظۀ کُنشگر و خودپنداشت ریاضی، با اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش آموزان رابطه دارند؟ هدف: بررسی نقش میانجی گر حافظۀ کُنشگر و خودپنداشت ریاضی در رابطۀ اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش آموزان بود. روش: پژوهش از نوع توصیفی، همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره متوســـــطه رشته تجربی شهرستان میبد در سال تحصیلی 98-1397 بود، 260 نفر به روش تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار عبارتند ازمقیاس اضطراب ریاضی پلاک و پارکر (2004)، پرسشنامه حافظۀ کُنشگر والات ازووی، پارادات دیل و ازووی (2012)، پرسشنامه خودپنداشت ریاضی مارش (1990) و نمره درس ریاضی در پایانترم. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: اضطراب ریاضی، عملکرد ریاضی دانش آموزان را بهصورت منفی پیش بینی می کند (0/05P). اضطراب ریاضی بر عملکرد ریاضی با نقش میانجیگر حافظۀ کنشگر و خودپنداشت ریاضی اثر مستقیم و معنادار داشت (0/05P). نتیجه گیری: حافظۀ کنشگر و خودپنداشت میتوانند اضطراب ریاضی و عملکرد دانشآموزان را تحت تأثیر قرار دهند.
Background: Math anxiety is one of the factors that disrupt students chr('39')math performance, but the question is, are mathematical anxiety and math self-concept correlated with studentschr('39') math anxiety and math performance? Aims: To investigate the mediating role of mathematical memory and math self-concept in the relationship between mathematical anxiety and mathematical performance in students. Method: This was a descriptive correlational study. The statistical population of the study consisted of all students in the experimental period of Meybod city during the academic year of 1398-1989. 260 students were selected by cluster random sampling., Dale and Azov Paradat (2012), Marshchr('39')s Mathematical Self-Concept Questionnaire (1990), and Mathematics Lesson Score at the end of term. Data were analyzed using path analysis. Results: Math anxiety predicts studentschr('39') math performance negatively (PConclusions: Active memory and self-concept can influence studentschr('39') mathematical anxiety and performance.