چکیده:
اینفلوئنسرها از طریق پستهای خود در شبکههای اجتماعی رهبران افکار آنلاینی هستند که بر رفتار و روند تصمیمگیری تودهها تأثیر میگذارند. در حال حاضر، بسیاری از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی را زنان تشکیل میدهند. تصویری که آنها از زندگیشان بهعنوان زن ارائه میکنند تصویری تأثیرگذار دربارة زنبودگی و زنانگی است. این تحقیق به دنبال بررسی و تحلیل زنانگی نمایش داده شده در اینستاگرام است. برای این منظور، صفحات چهار نفر از زنان اینفلوئنسر ایرانی بهعنوان نمونه انتخاب شده و پستهای این صفحات با استفادة نشانهشناسی اجتماعی تصویر کرس و ون لیوون تحلیل شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که چهار نوع بازنمایی زنانگی در این صفحات دیده میشود که «زنانگی بدنمند مدرن»، «زنانگی سنتی با فرمی نو»، «ضد زنانگی مسلط» و «زنانگی در خدمت فضای عمومی» نامگذاری شده است. این انواع در عین تفاوتهای روشنی که با یکدیگر دارند دارای اشتراکاتی نیز هستند. آنها به دو مقولة «بدن زنانه» و «نقشهای زنانه» توجه دارند. بدن زنانه و نقشهای زنانه تحتتأثیر دو فرایند تجاریشدن و اجتماعیشدن قرار میگیرند که یکی تحتتأثیر گفتمان سرمایهداری حاکم بر شبکة اینستاگرام و دیگری متأثر از گفتمان فمنیستی است. همچنین، در همة انواع زنانگیهای نمایشدادهشده، گفتمان دینی یا کاملاً طرد میشود یا نادیده گرفته میشود.
Influencers, through their posts on social media, are the online thoughts leader that influences the behavior and decision-making process of the masses. Many Instagram influencers are now women. The image that they present as women is an influential image of femininity. This research seeks to analyze the femininity displayed on Instagram. For this purpose, the pages of four Iranian women influencers were selected as a sample and the posts of these pages were analyzed using the social semiotics of the image of Cress and Van Livon. The research results show that four different types of representation of femininity can be seen in these pages: "modern bodily femininity", "traditional femininity with a new form", "anti dominant femininity " and "femininity in public space". These types have commonalities as well as obvious differences with each other. They pay attention to the two categories of "female body" and "traditional female roles" and their representations form around these two categories. The female body and female roles are influenced by two processes of commercialization and socialization, one influenced by the capitalist discourse and the other by the feminist discourse. Also, in all the types of femininity displayed, religious discourse is either completely rejected or ignored.
خلاصه ماشینی:
زنان تأثیرگذار اینستاگرامی ؛ زنانگی بازنمایی شده در صفحات زنان اینفلوئنسر ایرانی زهرا اردکانی فرد١⃰، سید نورالدین رضوی زاده 2 چکیده اینفلوئنسرها از طریق پست های خود در شبکه های اجتماعی رهبران افکار آنلاینی هسـتند کـه بـر رفتـار و رونـد تصمیم گیری توده ها تأثیر می گذارند.
نتایج تحقیق نشان می دهد که چهار نوع بازنمایی زنانگی در این صفحات دیده می شود که «زنانگی بدنمند مدرن »، «زنانگی سـنتی بـا فرمـی نـو»، «ضـد زنـانگی مسـلط » و «زنانگی در خدمت فضای عمومی » نام گذاری شده است .
the attention economy تقی آبادی [٢] به مطالعة نشانه شناختی شهرت خرد و ستاره هـای خـرد اینسـتاگرامی ، مهرپـرور [٢٥] به بازنمود زندگی روزمره در صفحات میکروسلبریتی های زن اینستاگرام ، افشانی و دیگران [١] بـه چگـونگی ابـراز خـود میکرواینفلوئنسـرهای اینسـتاگرامی ، بصـیریان جهرمـی و نحـوی نظام آبادی [٦] به عناصر بازنمایی هویت آنلاین کاربران پرطرفـدار اینسـتاگرام ایرانـی ، فـیض و دیگران [١٩] و عباسی و جعفری [١٧] به تأثیرگذاری افراد مشـهور اینسـتاگرامی پرداختـه انـد.
زنانگی بازنمایی شده در این تصویر ذیل مفهوم آزادی پوشش ، گفتمان های دینـی پوشـش را کنار می زند، اما با پیوند بدن زنانه و اقتصاد دوباره زنانگی را در حصار اندیشه هـای مردسـالار در شکل مدرنش درمی آورد که در آن ها زن به بدن و کالایی برای کسب درآمد تقلیل داده شـده و سایر ابعاد وجودی آن نادیده انگاشته می شود.
بنابراین ، در این تصویر و در فعالیت های نرگس کلباسی با شکل دهی به نـوعی زنـانگی مـواجهیم کـه بـر نقش اجتماعی زنان بیش از سایر وجوه زنانه تأکید می کند.