چکیده:
ارتباط بین فرایند یاددهی- یادگیری و مقولة فرهنگ در دهههای اخیر توجه صاحبنظران حوزة آموزش را به خود معطوف کرده است؛ از نظر این محققان، فرایند یاددهی- یادگیری پدیدهای است که در بستر اجتماع و تحت تأثیر عوامل و متغیرهای فرهنگی شکل میگیرد: به همین دلیل نمیتوان مطالعات فرهنگ و یادگیری را از یکدیگر جدا دانست و تأثیر متغیرهای فرهنگی بر جریان یاددهی-یادگیری را نادیده گرفت. در همین راستا، پژوهش حاضر بر آن است تا از سویی به مطالعة ویژگیهای فرهنگی فراگیران ایرانی بپردازد و از سویی دیگر، امکان تغییر این ویژگیهای فرهنگمحور را بررسی و واکاوی کند. به منظور تحقق اهداف پژوهش و دستیابی به الگویی بهینه و کاربردی در زمینة فرایند یاددهی - یادگیری زبان فرانسه، مقالة حاضر تأثیر روش تفکر شبکهای بر فرهنگ یادگیری زبانآموزان ایرانی را در چارچوب الگوی ابعاد فرهنگی هافستد مورد بررسی قرار میدهد. این پژوهش با روش شبه آزمایشی در بین 48 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 98- 97 دانشگاه حکیم سبزواری انجام گرفت. برای سنجش مؤلفههای فرهنگ یادگیری جامعة آماری از پرسشنامة محققساختة ابعاد فرهنگی هافستد استفاده شد. بررسی و تحلیل دادهها بیانگر تفاوت آماری معنادار بین ابعاد فاصلة قدرت، فردگرایی – جمعگرایی، مردنگری- زننگری، جهتگیری بلندمدت – جهتگیری کوتاه مدت و عدم تفاوت آماری معنادار بین بعد ابهام گریزی در گروههای آزمایش و کنترل بود. یافتههای پژوهش از یک سو نشان داد که بکارگیری شیوة تفکر شبکهای میتواند ابعاد فرهنگی هافستد را بهطور معناداری متأثر سازد؛ ازسویی دیگر، دریافتیم که بکارگیری این روش امکان و بستر مناسبی را برای اصلاح تدریجی فرهنگ یادگیری زبانآموزان فراهم میسازد.
The relationship between teaching/learning procedure and culture has attracted the attention of teaching experts during the last few decades; according to these researchers, teaching/learning procedure is a phenomenon which is formed in the context of society and is controlled by cultural factors and variables: this is why the effects of cultural variables on teaching/learning procedure cannot be overlooked. Thus, the current research aims to study the cultural characteristics of Iranian language learners on the one hand, and explore the possibility of changing these cultural characteristics on the other hand. In order to achieve the research goals and finding an efficient, practical pattern in French language teaching/learning procedure, the current essay examines the effects of employing network thinking approach on the learning culture of Iranian language learners through the framework of Hofstede’s cultural dimensions pattern. This research was conducted on the undergraduate students of French Language and Literature of Hakim Sabzevari University in the academic year, 2018-2019, using a quasi-experimental method. To examine the elements of the statistical population’s learning culture, a self-administered questionnaire based on Hofstede’s cultural dimensions was used. Examining and analyzing the data showed a statistically significant difference in power distance, individualism/collectivism, masculinity/femininity, and long-term orientation/ short-term orientation and no statistically significant difference in uncertainty avoidance between treatment and control groups. On the one hand, the research findings indicated that using network thinking approach could significantly affect Hofstede’s cultural dimensions and on the other hand, it was found that employing this method can pave the way for gradually changing language learners’ learning culture.