Skip to main content
فهرست مقالات

خردپژوهی و فلسفه ی ابن سینا

نویسنده:

(4 صفحه - از 29 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : ابن‌سینا، عقل، شر، خداوند، حس، عقل فعال، واجب، ذاتی، واجب‌الوجود، نفس

خلاصه ماشینی:

"(کتاب‌ فلاسفه العرب،ص 14) الهیات و خداشناسی از دیدگاه ابن سینا ابن سینا برای اثبات وجود خدا دو برهان را اقامه می‌کند و آن دو برهان عبارتند از: 1-خداوند واجب بالذات است و از وجوب وجود ذاتی برخوردار است‌ و از ناحیه‌ی غیرچیزی را دریاف نمی‌کند و ممکن ذاتی آن است که از وجوب وجود ذاتی برخوردار نیست،بلکه امکان دارد که موجود باشد و از هستی برخوردار باشد یا از هستی برخوردار نباشد(امکان ذاتی)و اگر وجود پیدا کرد از ناحیه‌ی علت وجود می‌یابد و بنابراین به حسب فرض‌ و حصر عقلی موجود را منقسم کرده است بر«واجب»و«ممکن»و می‌گوید:«هر موجودی یا واجب ذاتی‌ست یا ممکن ذاتی و اگر واجب‌ ذاتی باشد واجب الوجود ذاتی‌ست و معلول غیر نمی‌باشد و چنین‌ موجودی فقط خداوند است و اگر ذاتا ممکن باشد در وجودش نیاز به علت پیدا می‌کند و علت آن نیز به علت نیزا پیدا می‌کند و به حکم‌ امتناع تسلسل علل غیرمتناهی باید سلسله‌ی علت و معلول به علتی‌ برسند یعنی اگر مجموعه‌یی غیرمتناهی از علل و معلولات ممکنه را فرض کینم،همه‌ی آن‌ها باز هم مانند ممکن واحدی هستند و یک‌ واحد نیازمندی را تشکیل می‌دهند و برای این واحد نیازمند هم‌چنان‌ «چرایی»باقی می‌ماند و تنها با وجود(واجب الوجود)است که وجود ممکنات(چرا)ی خود را باز می‌یابند؛به‌عبارت دیگر زنجیره‌ی‌ دکتر محمد علی خالدیان عضو هیات دانشگاه آزاد واحد گرگان معلول و علت‌ها نیاز به علتی خارجی دارند که واجب الوجد ذاتی باشد و خودش از دایره‌ی ممکنات خارج باشد،زیرا امکان ندارد برخی از ممکنات علت برخی دیگر قرار گیرند؛به عنوان مثال(1)علت(ب)و (ب)علت(ج)و(ج)علت(ا)در این صورت(ا)علت خود می‌باشد و این محال است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.