چکیده:
کارآفرینی دیجیتال، شیوه جدید کسبوکار است که زمینه را برای توسعه اقتصادی در کشورهای درحالتوسعه فراهم میکند و به فراخور شیوع کووید-19 نیز ضرورت توسعه آن تسریع شده است. ازسوی دیگر توسعه کسبوکارهای کارآفرینانه دیجیتالی در ایران نسبتاً کند است و تاکنون پژوهشی بهصورت جامع، ابعاد توسعه این نوع کسبوکارها را بررسی نکرده است. برایناساس هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل ابعاد توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانشبنیان کوچک و متوسط و ارائه مدلی برای آن میباشد. در این پژوهش بامطالعه پیشینه موضوع و مصاحبه نیمهساختاریافته، ابتدا 147 کُد مربوط به توسعه کارآفرینی دیجیتال شناسایی شده است و سپس باتکیهبر روش کیفی تحلیل مضمون، کُدها در قالب 29 مضمون پایه و 7 مضمون سازماندهنده طبقهبندی شدهاند. درادامه با بهکارگیری مدلسازی ساختاری تفسیری، مضامین مدلسازی شدهاند و درنتیجه مدل نهایی در سه سطح زمینهای، ساختاری و محتوایی قرار گرفتهاند. درنهایت نیز مدل پیشنهادی با روش تحلیل عاملی تأییدی در مدلسازی معادلات ساختاری تائید شده است. براساس یافتههای پژوهش، از میان 7 عامل اثربخش در توسعه کارآفرینی دیجیتال، عوامل بُعد ساختاری و عوامل بُعد زمینهای به ترتیب بیشترین تأثیرپذیری و تأثیرگذاری را داشتهاند و درنتیجه از نقشی کلیدی در توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانشبنیان کوچک و متوسط برخوردار میباشند.
Digital entrepreneurship is a new way of doing business that paves the way for economic development in developing countries, and the need for its development has accelerated in line with the prevalence of Covid-19. On the other hand, the development of digital entrepreneurial businesses in Iran is relatively slow and so far a comprehensive study has not examined the dimensions of the development of such businesses. Therefore, the purpose of this study is to identify and analyze the dimensions of digital entrepreneurship development in small and medium-sized knowledge-based firms and develop a model for it. In this research, first, by literature review and semi-structured interviews, 147 codes related to digital entrepreneurship development have been identified. Then the codes have been classified into 29 basic themes and 7 organizing themes through qualitative content analysis and the themes are classified into three levels (contextual, structural, and content) using interpretive structural modeling. Finally, the proposed model has been confirmed by confirmatory factor analysis in structural equation modeling. According to the research findings, among the 7 effective factors in the development of digital entrepreneurship, structural and contextual factors are the most influential and impressionable factors, respectively, and therefore have a key role in the development of digital entrepreneurship in small and medium-sized knowledge-based firms.
خلاصه ماشینی:
Kamalian جدول ١: مروري بر پژوهش هاي پيشين ١ نويسندگان سال عنوان پژوهش يافته هاي پژوهش زيست بوم کارآفريني ديجيتال ، چگونه ارائه چارچوب زيست بوم کارآفريني اليا و همکاران ٢٠٢٠ فناوري هاي ديجيتال و هوش جمعي روند کارآفريني را تغيير مي دهند ديجيتال به همراه ابعاد و شاخص ها عوامل موفقيت مرتبط با کارآفرينان و سورنيکناتورساماان ن و ٢٠١٨ کارآفريني در بن سازه هاي ديجيتال بن سازه ها 1 راهبردهاي بازاريابي براي نوآوري هاي ضرورت اثرگذاري طراحي نوآوري هاي کاستر و 2018 خلاقانه بر راهبردهاي بازاريابي همکاران الکترونيکي شرکت هاي نوپا در بازار اثرگذار ريچتر٢ و کارآفريني ديجيتال : مدل کسب وکار تعيين هدايت کنندگان اقتصاد اشتراکي و همکاران ٢٠١٧ نوآورانه در اقتصاد اشتراکي کساني که از آن سود مي برند بنيان گذاران کارآفريني ديجيتال براساس بيان فعاليت هايي در مدل هاي کسب وکار تراکسلر و ٢٠١٧ چه فعاليت هايي مدل کسب وکار خود را ديجيتال که منجر به تغييرات از ولف تشکيل مي دهند؟ کارآفريني سنتي به ديجيتال مي شوند سوزان و اکس ٢٠١٧ زيست بوم کارآفريني ديجيتال ارائه موارد مفهومي زيست بوم کارآفريني ديجيتال گيونز و برم ٢٠١٧٣ شناسايي و توصيف کارآفريني فناورانه توصيف ويژگي هاي کارآفريني ديجيتال در عصر ديجيتال همان طور که در مرور پژوهش هاي پيشــين مشخص اســت در بررسي مطالعات انجام شده ، هيچ پژوهشــي موفق به بررسي منسجم کليه ابعاد و عوامل توسعه کارآفريني ديجيتال و ارائه مدلي جامع (دربردارنده تمامي ابعاد و عوامل و روابط ميان آن ها) نشــده است ؛ بنابراين بررسي توسعه کارآفريني ديجيتال در هر سه بعد زمينه اي ، ساختاري و محتوايي به صورت منسجم ضروري مي باشد.