چکیده:
شناسایی فرصت یکی از عوامل کلیدی فرآیند کارآفرینی و یکی از اصلی ترین عوامل بقا و موفقیت سازمان ها به شمار می رود. کارآفرینی به عنوان فرآیند شناسایی، ارزیابی و بهره برداری از فرصت ها تعریف می شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل موثر بر شناسایی فرصت های کارآفرینانه در دوره کوویدو 19 بوده است. این تحقیق به روش توصیفی تحلیلی و با مطالعات کتابخانه ای انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در دوره بیماری همه گیر کرونا که موجب توقف رشد بسیاری از کسب و کارها و کاهش سودآوری آنان شده است، ضروری است که به مساله کارآفرینی و شناسایی فرصت ها توجه ویژه ای شود. بسیاری از کسب و کارها با تغییر روند فروش و تولید خود می توانند خود را در مواجهه با شرایط به وجود آمده وفق داده و به حیات خویش ادامه دهند و تولید و فروش نیازهای مربوط به بیماری همه گیری کرونا بپردازند.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان می دهد که در دوره بیماری همه گیر کرونا که موجب توقف رشد بسیاری از کسب و کارها و کاهش سودآوری آنان شده است، ضروری است که به مساله کارآفرینی و شناسایی فرصت ها توجه ویژه ای شود.
در این تحقیق با توجه به اهمیت بحث، به مروری مختصر بر انواع مدل های ارائه شده در رابطه با تشخیص فرصت در دوره بیماری همه گیری کوویدو ١٩ پرداخته می شود.
)میرواحدی و همکاران، ١٣٩٧) مدل های تشخیص فرصت : موریسون )١٩٩٧(١٢، بیان می کند که یک سیستم شناسایی محیطی و پیش بینی برای پروسه برنامه ریزی شامل چهار مرحله می باشد.
دوم این مدل متمایز از سایر مدل های خلقیت در ادبیات سازمانی است زیرا عموماً برای شرح فعالیت در سطح فردی است درصورتی که دیگر رویکردهای مبتنی بر خلقیت ، نوعا بر فن های خلقیت در سطح گروهی در بطن سازمآن های قانونی تمرکز دارند فرصت های کارآفرینی در دوره بیماری کووید١٣ 11 Singh 12 Ardichvili 13 Gundry & Kickul 544 در این بخش به بررسی معیارهای موثر بر فرصت های کارآفرینی در دوره بیماری های همه گیر می پردازیم که این معیارها عبارتند از: - در شرایط بیماری همه گیری سلمت و ایمنی دارای اهمیت دو چندان می باشند لذا شرکت هایی که از این فرصت در راستای بهبود کسب و کار خود استفاده نمایند می توانند کارآفرینی مناسب تری داشته باشند مانند: ارائه ابزارها و تجهیزات ضدعفونی کننده، ارائه تجهیزات، ایمنی فردی ارائه تجهیزات پزشکی، توسعه نرم افزارهای پزشکی.