چکیده:
اخلاق و رفتارهای مبتنی بر اخلای در سازمان ها دارای اثرات متفاوتی در نتایج کسب و کارهای مختلف داشته است. به همین دلیل توجهات جدی به ارزش های اخلاقی و پژوهش در این خصوص در میان اندیشمندان و صاحبنظران حوزه های مختلف گریزناپذیر است. در این مقاله مساعی نویسندگان حول تجزیه و تحلیل و بررسی تاثیر رفتارهای اخلاق مدار بر رابطه بین نوآوری و بین المللی سازی کارآفرینانه و انتظار رشد کارآفرین و پیامدهای آن بوده است. روش این پژوهش، توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بوده و نمونه پژوهش از میان مدیران ارشد شرکت های تولیدی استان گلستان انتخاب گردیده است. داده های پژوهش از به وسیله پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری اقدام به برآورد پارامترهای مدل پژوهش شده است. یافته های پژوهش نشان داد که رویکردهای اخلاق مدارانه باعث تاثیر بیشتر بین نوآوری بر بین المللی سازی کارآفرینانه می گردد. به علاوه اخلاق بر تاثیر بین نوآوری بر انتظار رشد کارآفرین نیز افزوده و به ارتقاء عملکرد و رشد بنگاه های اقتصادی می انجامد.
Ethics and ethical behaviors in the workplace are a wave of serious attention in most societies of the world in the early third millennium to moral values among thinkers and experts in various fields of science such as sociology, psychology, anthropology and even experimental and medical sciences. He has done a lot of research. The aim of this study is to investigate the effect of ethics on the relationship between entrepreneurial innovation and internationalization and to expect entrepreneurial growth and its consequences. The research method is descriptive-survey and applied in terms of purpose and samples have been selected from senior managers of manufacturing companies in Golestan province. The research data were evaluated by a collection questionnaire and using structural equation modeling to estimate the parameters of the research model. Findings show that ethics affects the relationship between innovation and entrepreneurial internationalization. In addition, ethics influences the relationship between innovation and entrepreneurial growth expectations.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله مساعي نويسندگان حول تجزيه و تحليل و بررسي تاثير رفتارهاي اخلاق مدار بر رابطه بين نوآوري و بين المللي سازي کارآفرينانه و انتظار رشد کارآفرين و پيامدهاي آن بوده است .
تلاشهاي اين دانشمندان براي تبيين نحوه وقوع رفتارهاي اخلاقي و غيراخلاقي در سازمان ها و محيط هاي کار منجر به بسط و گسترش نظريات و شواهد علمي گشته که در بسياري از آن ها رهبران و مديران به عنوان کساني معرفي شده اند که به طور جدي ميتوانند فراواني و شدت رفتارهاي اخلاقي و غيراخلاقي کارکنان را تحت تاثير قرار دهد (پاداش و گلپور١، ٢٠١٠).
رفتارهاي غيراخلاقي مستمر نشان دهنده اين بود که اصول اخلاقي در کسب و کارها فراتر از رعايت و پايبندي به قواعد فني است ؛ اينگونه شد که اهميت رعايت اخلاق در تجارت بيش از پيش مورد توجه قرار گرفت و موجب گرديد انجمن هاي حرفه اي نيز در بسياري از مشاغل و حرفه ها، مسئوليت هاي اخلاقي خاصي را علاوه بر تبحر کاري که همانا آيين رفتار حرفه اي ميباشد، تدوين نمايند تا به عنوان توشه و رهنمود اخلاقي مورد استفاده قرارگيرد(سوادکوهي و ديگران ، ١٣٩٩).
در اين راستا پژوهش حاضر بر بخش توليدي و صنعتي متمرکز شده است و مسئله اصلي آن بررسي اثرات اخلاق بر رابطه بين نوآوري و بين الملليسازي کارآفرينانه و انتظار رشد کارآفرين ميباشد.
علاوه بر اين شواهد پژوهش هاي زيادي وجود دارد که نشان ميدهد برخي ويژگيهاي اخلاقي انگيزش دروني براي نوآوري است .
The purpose of business ethics, strategic management, Bostom: Houghton Mifflin Company.
International Journal of Innovative Science, Engineering & Technology, 1(3), 152-159.
Journal of Ethics in Science and Technology.
Managing business ethics: Straight talk about how to do it right.