چکیده:
زمینه و هدف: امروزه کارآفرینی یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت اقتصادی و اجتماعی است و هدف اصلی تحقیق طراحی مدل عوامل مؤثر بر قصد کارآفرینی با رویکرد فراترکیب میباشد. روششناسی: روش تحقیق آمیخته می باشد در قسمت کیفی از هفت مرحله فراترکیب سندلوسکی و باروسو و در قسمت کمی از آزمون t-test استفاده کرده ایم. جامعه آماری در قسمت کیفی 50 مقاله فارسی و 50 مقاله انگلیسی و در قسمت کمی، 37 نفر از دانشجویان رشته کارآفرینی برای گروه آزمایش و 37 نفر از دانشجویان رشته غیرکارآفرینی برای گروه کنترل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری میباشند. یافته ها: در قسمت کیفی 7 مولفه از جمله نگرش به رفتار، هنجارهای ذهنی، نوآوری، انگیزه یادگیری، خود اشتغالی، خودکارآمدی کارآفرینانه به دست آمد و در قسمت کمی تمامی فرضیهها مورد تایید قرار گرفت. نتیجهگیری: مدرسان آموزش کارآفرینی به عوامل روانشناختی دانشجویان توجه کرده و از فناوری ها و روش های نوین آموزشی، استفاده کنند.
Context/Purpose: Today, entrepreneurship is one of the most important factors in economic and social development and the main purpose of research is to design a model of factors affecting entrepreneurial intention with a hybrid approach. Methodology: The research method is mixed. In the qualitative part, we have used seven meta-combinations of Sandlowski and Barroso, and in the quantitative part, we have used the t-test. The statistical population in the qualitative part is 50 Persian and 50 English articles and in the quantitative part, there are 37 students of entrepreneurship for the experimental group and 37 students of non-entrepreneurship for the control group in master's and doctoral degree. Findings: In the qualitative part, 7 components including attitudes toward behavior, mental norms, innovation, learning motivation, self-employment, entrepreneurial self-efficacy were obtained and in the quantitative part all hypotheses were confirmed. Conclusion: Entrepreneurship education instructors should pay attention to students' psychological factors and use new technologies and teaching methods.
خلاصه ماشینی:
جدول ٣: نتايج آزمون t-test (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به مقادير به دست آمده از جدول ٣ ميزان معناداري در متغيرهاي نگرش به رفتار (٠٠٠٠=Sig)، هنجارهاي ذهني (٠٠٠٠=Sig) ، کنترل رفتاري درک شده (٠٠٠٠=Sig) ، قصد کارآفريني (٠٠١٦=Sig) ، آموزش کارآفريني (٠٠٠٠=Sig) ، کمتر از ٠/٠٥ است .
جدول ٤: نتايج آزمون t-test (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به مقادير به دست آمده از جدول ٤ ميزان معناداري در متغيرهاي افزايش نگرش به رفتار (٠٠٠٠=Sig)، هنجارهاي ذهني (٠٠٠٠=Sig) ، کنترل رفتاري درک شده (٠٠٠٠=Sig) ، قصد کارآفريني (٠٠٠٠=Sig) و خود اشتغالي (٠٠٠٢=Sig) کمتر از ٠/٠٥ است .
512 جدول ٥: نتايج آزمون t-test (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به مقادير به دست آمده از جدول ٥ ميزان معناداري در متغيرهاي نگرش به رفتار (٠٠٠٤=Sig)، هنجارهاي ذهني (٠٠٠٠=Sig) ، کنترل رفتاري درک شده (٠٠٠٠=Sig)، قصد کارآفريني (٠٠٠٢=Sig) و تداوم آموزش کارآفريني (٠٠٠٠=Sig) کمتر از ٠/٠٥ است .
جدول ٨: نتايج آزمون t-test (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به مقادير به دست آمده از جدول ٨ ميزان معناداري در متغيرهاي نگرش به رفتار (٠٠٠٠=Sig)، هنجارهاي ذهني (٠٠٠٠=Sig) ، کنترل رفتاري درک شده (٠٠٠٠=Sig) ، قصد کارآفريني (٠٠١٠=Sig) و آموزش کارآفريني (٠٠٠١=Sig) کمتر از ٠/٠٥ است .
520 يادداشت ها : 1 Carolis & Litzky 2 Martyajuarlinda & Kusumajanto 3 Fayolle 4 Ndofirepi 5 Thompson 6 Shah et al (2020) 7 Odewale et al 8 Law & Breznik 521