چکیده:
اینکه تمدن نوین اسلامی از منظر حضرت آیتالله خامنهای چگونه است و معرفت و علم و دانش چه جایگاهی در آن دارد، سؤالات مهمی است که این مقاله درصدد است به آن پاسخ دهد. حوزههای علمیه بهعنوان منبع تولید نرمافزار یا همان بعد معرفتی تمدن اسلامی برای ایفای نقش خود باید دارای شاخصهها و ویژگیهایی باشند که این مقاله به آن خواهد پرداخت. این پژوهش مفهوم دانش توأم با معنویت را هسته اصلی اندیشه حضرت آیتالله خامنهای توصیف کرده و مبتنی بر این مهم، حوزه علمیه را بهعنوان خاستگاه تولید معرفت، برای نقشآفرینی تمدنی مستلزم تحول درونی خویش میداند. این پژوهش با شیوه کتابخانهای و با تکیه بر آراء آیتالله خامنهای تنظیمشده است. این مقاله به روش توصیفی و تبیینی به بررسی حوزه علمیه تمدن ساز خواهد پرداخت و اینکه حوزه علمیه برای ساخت بعد معرفتی تمدن اسلامی باید چه ویژگیهایی داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
حوزههای علمیه بهعنوان منبع تولید نرمافزار یا همان بعد معرفتی تمدن اسلامی برای ایفای نقش خود باید دارای شاخصهها و ویژگیهایی باشند که این مقاله به آن خواهد پرداخت.
comتاریخ دریافت: 1/ 9/ 1399 تاریخ پذیرش:19/ 12/ 1399 نوع مقاله: مفهومی طرح مسأله امروز حوزه علمیه بهعنوان نهادی که متکفل پرورش و تربیت فقیهان و اسلامشناسانی اصیل است شناختهشده و این نهاد علمی و مذهبی کهن در تلاش است تا با تکیهبر باب مفتوح اجتهاد، مسائل نوپدید را حل کرده و در جهت نظریهپردازی و ارائه نظریات دینی در عرصهها و شئون مختلف زندگی بشری حرکت کند.
(خامنه ای،1379: سخنرانی 14 مهر) ازنظر امام خمینی (ره) و حضرت آیتالله خامنهای، حوزه علمیه، محور و هسته مرکزی جمهوری اسلامی و وقوام حرکت دینی و اسلامی از منظر واقعی و آینده نگرانه است.
(خامنه ای، 1387: 14 اردیبهشت) حوزه تمدن ساز از دیدگاه حضرت آیتالله خامنهای، نگاه امروز به سمت عالمان دینی و روشنفکران جهان اسلام است و حوزههای علمیه هستند که میتوانند زیرساختهای تمدن اسلامی را ایجاد کنند.
(امام خمینی،1367: سخنرانی 3 اسفند) از این منظر، عالم حوزه تمدن ساز میان دوست و دشمن تفاوت قائل شده و در تبیین علمی ارزشهای اسلامی همچون "وحدت" "مصلحت امت اسلام" "استقلال" کوشا است و تکفیر و افراط را طرد میکند.
(خامنه ای، 1368: سخنرانی 1 بهمن) نتیجه اینکه تمدن نوین اسلامی از منظر حضرت آیتالله خامنهای چگونه است و معرفت و علم و دانش چه جایگاهی در آن دارد، در این مقاله برسی شده است.